SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V21013
GE3V21013
Onderzoeksseminar A. Conflict, geweld en veiligheid
Cursus informatie
CursuscodeGE3V21013
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus heeft/kan de student:
  • inhoudelijke kennis van deelgebied binnen het VP (leerlijn 1: kennisverwerving)
  • een vraagstelling formuleren (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • een vraagstelling historiografisch en theoretische inbedden (leerlijn 2: historiografische context en positionering)
  • de juiste methoden en technieken van onderzoek toepassen op basis van primair bronnenmateriaal (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • zelfstandig onderzoek doen op basis van (met name) verdiepende, secundaire literatuur (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • Het geven en verwerken van (peer)feedback (leerlijn 7: oriëntatie op vervolgopleiding en arbeidsmarkt)
Inhoud
Dit is Onderzoekseminar A (cursus 3) uit Verdiepingspakket 7: Conflict, geweld en veiligheid (Track Internationale betrekkingen).
 
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 15 november 12.00 uur.
 
Studenten van de opleidingen Geschiedenis, History, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing indien zij aan de ingangseisen voldoen (zie onder). Mits er plek is, kunnen er overige studenten van de opleidingen Geschiedenis en History worden geplaatst. Die studenten dienen alle cursussen van hun eigen verdiepingspakket in jaar 2 met goed gevolg te hebben afgerond.
 
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Voor informatie daarover, zie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
In deze cursus zet je een historisch onderzoek op. Het onderwerp sluit aan bij de onderzoeksexpertise van de docent en past binnen het thema van het verdiepingspakket. Ten eerste verdiep je je inhoudelijk in het onderwerp aan de hand van voorgeschreven literatuur en colleges door de docent. Vervolgens kies je binnen het thema een eigen onderwerp en verken je het academisch debat, op basis waarvan je een historiografisch verslag schrijft. Daarna verken en analyseer je relevante primaire bronnen die de basis vormen voor je onderzoek, bepaal je je onderzoeksmethode en formuleer je een voorlopige onderzoeksvraag, waar je in Onderzoekseminar B mee verder werkt. Voorafgaand aan de cursusinschrijving in november wordt bekendgemaakt wat het onderwerp van de cursus is. Wanneer er meerdere onderwerpen worden aangeboden, kun je na de cursusinschrijving via een Formdesk-formulier een voorkeur opgeven en word je indien mogelijk in je voorkeursgroep geplaatst.

In 2021-2022 worden de volgende groepen aangeboden:

Historiseren van veiligheid (groep 1)
Terrorisme, klimaatverandering, economische ongelijkheid. We leven in een wereld die wordt geregeerd door 'veiligheid'. Tegelijkertijd is ieders idee van wat veiligheid is en hoe een staat van veiligheid is te bereiken weer anders. Dat maakt het een uitermate politiek kneedbaar begrip. Door de noties van veiligheid en securitisering te historiseren leren we in deze groep hoe 'veiligheid' een drijfveer van historische verandering is geweest en hoe we ons vandaag kritisch op kunnen stellen tegen de alarmistische politisering van zaken die de wereldorde raken.

Microdynamics of violence (groep 2)
In deze groep verdiepen wij ons in de fundamenten van politiek geweld op het allerlaagste niveau, op het niveau van individuele personen en van relaties tussen personen. In elk grootschalig conflict, van oorlogen tot bezettingen, van koloniale veroveringen tot genocides, gaat het uiteindelijk immers om mensen. Hoe komt het dat buren hun buren als vijanden gaan zien (en behandelen); waarom wordt een ‘gewone’ man/vrouw een genocidaire, een oorlogsmisdadiger of een massamoordenaar; hoe worden nieuwe scheidslijnen in een samenleving ‘geframed’; wat doet politiek geweld met een sociale gemeenschap; en hoe slagen leden van de slachtoffergroep erin een gecoördineerde aanval te overleven?

Rol van niet-statelijke actoren bij conflict in Afrika (groep 3)
 
SluitenHelpPrint
Switch to English