SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V21011
GE3V21011
Onderzoeksseminar A. Globalisering en wereldorde
Cursus informatie
CursuscodeGE3V21011
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus heeft/kan de student:
  • inhoudelijke kennis van deelgebied binnen het VP (leerlijn 1: kennisverwerving)
  • een vraagstelling formuleren (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • een vraagstelling historiografisch en theoretische inbedden (leerlijn 2: historiografische context en positionering)
  • de juiste methoden en technieken van onderzoek toepassen op basis van primair bronnenmateriaal (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • zelfstandig onderzoek doen op basis van (met name) verdiepende, secundaire literatuur (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • Het geven en verwerken van (peer)feedback (leerlijn 7: oriëntatie op vervolgopleiding en arbeidsmarkt)
Inhoud
Dit is Onderzoekseminar A (cursus 3) van het Verdiepingspakket 6: Globalisering en wereldorde.
 
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 15 november 12.00 uur.
 
Studenten van de opleidingen Geschiedenis, History, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing indien zij aan de ingangseisen voldoen (zie onder). Mits er plek is, kunnen er overige studenten van de opleidingen Geschiedenis en History worden geplaatst. Die studenten dienen alle cursussen van hun eigen verdiepingspakket in jaar 2 met goed gevolg te hebben afgerond.
 
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Voor informatie daarover, zie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
In deze cursus zet je een historisch onderzoek op. Het onderwerp sluit aan bij de onderzoeksexpertise van de docent en past binnen het thema van het verdiepingspakket. Ten eerste verdiep je je inhoudelijk in het onderwerp aan de hand van voorgeschreven literatuur en colleges door de docent. Vervolgens kies je binnen het thema een eigen onderwerp en verken je het academisch debat, op basis waarvan je een historiografisch verslag schrijft. Daarna verken en analyseer je relevante primaire bronnen die de basis vormen voor je onderzoek, bepaal je je onderzoeksmethode en formuleer je een voorlopige onderzoeksvraag, waar je in Onderzoekseminar B mee verder werkt. Voorafgaand aan de cursusinschrijving in november wordt bekendgemaakt wat het onderwerp van de cursus is. Wanneer er meerdere onderwerpen worden aangeboden, kun je na de cursusinschrijving via een Formdesk-formulier een voorkeur opgeven en word je indien mogelijk in je voorkeursgroep geplaatst.

In 2021-2022 worden de volgende groepen aangeboden:

Facing the Past. Hoe gaan we om met recente en minder recente grootschalige schendingen van mensenrechten uit het verleden? (NL) (groep 2)
Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog bestaat er vooral in de westerse wereld een groeiende behoefte om zich rekenschap te geven van grootschalige schendingen van mensenrechten uit het meer of minder recente verleden. Er zijn nationale en internationale straftribunalen opgericht om de verantwoordelijken van oorlogsmisdaden te berechten. Er worden steeds vaker excuses aangeboden voor wandaden uit het koloniale verleden, vaak vergezeld van de teruggave van cultureel bezit of financiële compensatie. Het idee achter het gebruik van al deze instrumenten is dat door daders te bestraffen en het leed van slachtoffers te erkennen samenlevingen de kans krijgen het verleden te verwerken en vervolgens weer verder kunnen gaan. Binnen de groep 'Facing the Past' gaan we niet alleen op zoek naar de oorzaken van de toenemende behoefte om het onverwerkte verleden een plaats te geven, maar proberen we ook de vraag te beantwoorden of we daarin slagen. Hebben we eigenlijk wel wat aan al die straftribunalen en waarheidscommissies? Wat voor effecten ressorteren excuses, compensatie en restitutie en hoe stellen we die effecten vast?    

The postcolonial world. Visions of a new world order (ENG) (group 1)
The coming of independence to many colonies in the decades after the Second World War is one of the major shifts in world history. Within thirty years, about a hundred new states were born. Emerging from colonial rule, these states had to rebuild their societies and to position themselves in a world that not only continued to display the inequalities of colonialism but also became the arena of Cold War ideologies and power politics. In this group we will investigate the visions which leaders, intellectuals and people in the new countries developed about their societies and the world order. Central to the discussion will be visions of independence, peace, social justice, economic development, gender relations, and global governance. This foregrounds the perspective from the emerging world.

Globalisation and colonialism before 1945 (ENG)  (group 3)


 
SluitenHelpPrint
Switch to English