SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V21009
GE3V21009
Onderzoeksseminar A. Europa in de wereld
Cursus informatie
CursuscodeGE3V21009
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus heeft/kan de student:
  • inhoudelijke kennis van deelgebied binnen het VP (leerlijn 1: kennisverwerving)
  • een vraagstelling formuleren (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • een vraagstelling historiografisch en theoretische inbedden (leerlijn 2: historiografische context en positionering)
  • de juiste methoden en technieken van onderzoek toepassen op basis van primair bronnenmateriaal (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • zelfstandig onderzoek doen op basis van (met name) verdiepende, secundaire literatuur (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • Het geven en verwerken van (peer)feedback (leerlijn 7: oriëntatie op vervolgopleiding en arbeidsmarkt)
Inhoud
Dit is Onderzoekseminar A (cursus 3) van het Verdiepingspakket 5: Europa in de wereld.
 
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 15 november 12.00 uur.
 
Studenten van de opleidingen Geschiedenis, History, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing indien zij aan de ingangseisen voldoen (zie onder). Mits er plek is, kunnen er overige studenten van de opleidingen Geschiedenis en History worden geplaatst. Die studenten dienen alle cursussen van hun eigen verdiepingspakket in jaar 2 met goed gevolg te hebben afgerond.
 
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Voor informatie daarover, zie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
In deze cursus zet je een historisch onderzoek op. Het onderwerp sluit aan bij de onderzoeksexpertise van de docent en past binnen het thema van het verdiepingspakket. Ten eerste verdiep je je inhoudelijk in het onderwerp aan de hand van voorgeschreven literatuur en colleges door de docent. Vervolgens kies je binnen het thema een eigen onderwerp en verken je het academisch debat, op basis waarvan je een historiografisch verslag schrijft. Daarna verken en analyseer je relevante primaire bronnen die de basis vormen voor je onderzoek, bepaal je je onderzoeksmethode en formuleer je een voorlopige onderzoeksvraag, waar je in Onderzoekseminar B mee verder werkt. Voorafgaand aan de cursusinschrijving in november wordt bekendgemaakt wat het onderwerp van de cursus is. Wanneer er meerdere onderwerpen worden aangeboden, kun je na de cursusinschrijving via een Formdesk-formulier een voorkeur opgeven en word je indien mogelijk in je voorkeursgroep geplaatst.

In 2021-2022 worden de volgende groepen aangeboden:

De strijd om Spanje: internationale dimensies van de Spaanse burgeroorlog (NL)  (groep 1)
Door de geschiedenis heen hebben (niet-)statelijke actoren zich bemoeid met de binnenlandse aangelegenheden van andere staten. Dergelijke inmenging vanuit het buitenland is controversieel en gaat vaak gepaard met dramatische gevolgen op regionaal en mondiaal niveau. In deze groep verdiepen we ons in de internationale dimensies van een conflict dat wel wordt gezien als de generale repetitie van de Tweede Wereldoorlog: de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939).

European colonial armies in the world (ENG) (group 2)
This group introduces you to the long and violent history of European colonial armies in the world through six case studies, for example, the Belgian Force Publique in the Congo Free State and the Dutch colonial military in Indonesia. We will examine various overlapping themes and questions related to European colonial armies, such as the role of women and children and cross-colonial migration, and consider the repercussions of imperialism and colonial violence back in continental Europe. The latter include the links between the Herero and Nama genocide in South West Africa and the Holocaust, and the Indian colonial soldiers serving in Europe during the First and Second World War.

The Greek civil war and the effects of Foreign Intervention (ENG) (group 3)
In this group, students will be familiarized with the Greek Civil War (1943 to 1949), exploring the historiographical debates that still surround the topic after almost 70 years of scholarship. This exploration will not only help you to become familiar with the topic, but also with the various sources upon which debates are based, their possible bias, shortcomings, pitfalls, and ways to overcome them. We will also examine how foreign interventions in Greece were justified and explain how their effects were quantified. Using the context and material, you will be asked to begin to asses the effects of that intervention on the course of the Greek Civil War.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English