SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V21003
GE3V21003
Onderzoeksseminar A. Politieke strijd in modern Europa
Cursus informatie
CursuscodeGE3V21003
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus heeft/kan de student:
  • inhoudelijke kennis van deelgebied binnen het VP (leerlijn 1: kennisverwerving)
  • een vraagstelling formuleren (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • een vraagstelling historiografisch en theoretische inbedden (leerlijn 2: historiografische context en positionering)
  • de juiste methoden en technieken van onderzoek toepassen op basis van primair bronnenmateriaal (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • zelfstandig onderzoek doen op basis van (met name) verdiepende, secundaire literatuur (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • Het geven en verwerken van (peer)feedback (leerlijn 7: oriëntatie op vervolgopleiding en arbeidsmarkt)
Inhoud
Dit is Onderzoekseminar A (cursus 3) van het Verdiepingspakket 2: Politieke strijd in modern Europa.
 
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 15 november 12.00 uur.
 
Studenten van de opleidingen Geschiedenis, History, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing indien zij aan de ingangseisen voldoen (zie onder). Mits er plek is, kunnen er overige studenten van de opleidingen Geschiedenis en History worden geplaatst. Die studenten dienen alle cursussen van hun eigen verdiepingspakket in jaar 2 met goed gevolg te hebben afgerond.
 
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Voor informatie daarover, zie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
In deze cursus zet je een historisch onderzoek op. Het onderwerp sluit aan bij de onderzoeksexpertise van de docent en past binnen het thema van het verdiepingspakket. Ten eerste verdiep je je inhoudelijk in het onderwerp aan de hand van voorgeschreven literatuur en colleges door de docent. Vervolgens kies je binnen het thema een eigen onderwerp en verken je het academisch debat, op basis waarvan je een historiografisch verslag schrijft. Daarna verken en analyseer je relevante primaire bronnen die de basis vormen voor je onderzoek, bepaal je je onderzoeksmethode en formuleer je een voorlopige onderzoeksvraag, waar je in Onderzoekseminar B mee verder werkt. Voorafgaand aan de cursusinschrijving in november wordt bekendgemaakt wat het onderwerp van de cursus is. Wanneer er meerdere onderwerpen worden aangeboden, kun je na de cursusinschrijving via een Formdesk-formulier een voorkeur opgeven en word je indien mogelijk in je voorkeursgroep geplaatst.

In 2021-2022 worden de volgende groepen aangeboden:

Legitieme politieke heerschappij: bronnen, middelen en variaties (NL)  (groep 1)
Politieke heerschappij kan niet zonder legitimiteit. Wanneer het overgrote deel van de bevolking de dan bestaande politieke orde niet langer als legitiem ziet, zal deze vroeg of laat bezwijken. Omgekeerd geldt dat politieke heerschappij welke de eigen macht probeert te bestendigen zonder legitimiteit zal ontaarden in geweldheerschappij. Maar wat is legitieme politieke heerschappij? Hoe wordt deze door acteurs en instituties uitgeoefend? Welke voorwaarden zij er nodig dat deze wordt geaccepteerd?

Contesting Political Thought: equality and race in the Enlightenment (ENG) (groep 2)
Some scholars claim that the Enlightenment caused the most profound shift in Western culture since the advent of Christianity in late antiquity. We will keep this provocative statement in the back of our minds as we explore two concepts—equality and race—that were articulated in modern, and contradictory, ways for the first time in the eighteenth century. Why did equality become politicized in the eighteenth century and how did it acquire foundational political status by the century’s end? How can we explain the invention of the modern concept of race and how does it relate to racism?

Democratische experimenten: politieke vernieuwing in de negentiende en twintigste eeuw (NL) (groep 3)
Er wordt vandaag veel gesproken over de noodzaak van democratische vernieuwing. Geconfronteerd met afnemend politiek vertrouwen en dalende participatie, proberen experts en politieke activisten nieuwe manieren te bedenken om burgers bij de politiek te betrekken, zoals burgerraden. Deze cursus wil laten zien dat dergelijke experimenten verre van nieuw zijn. Al vanaf de late achttiende eeuw, toen de moderne democratie voor het eerst werd geïntroduceerd in westerse landen, werden verschillende voorstellen geformuleerd om onze democratieën democratischer te maken. We zullen verschillende historische casussen onderzoeken, gaande van de  Amerikaanse Antifederalisten van de late achttiende eeuw tot de voorstellen van Nieuw Links in de jaren zeventig. Daarnaast zullen we ook het succes (of het gebrek daaraan) van deze democratische experimenten evalueren.
SluitenHelpPrint
Switch to English