SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V21001
GE3V21001
Onderzoeksseminar A. Fundamenten van Europa
Cursus informatie
CursuscodeGE3V21001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus heeft/kan de student:
  • inhoudelijke kennis van deelgebied binnen het VP (leerlijn 1: kennisverwerving)
  • een vraagstelling formuleren (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • een vraagstelling historiografisch en theoretische inbedden (leerlijn 2: historiografische context en positionering)
  • de juiste methoden en technieken van onderzoek toepassen op basis van primair bronnenmateriaal (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • zelfstandig onderzoek doen op basis van (met name) verdiepende, secundaire literatuur (leerlijn 4: methoden van onderzoek)
  • Het geven en verwerken van (peer)feedback (leerlijn 7: oriëntatie op vervolgopleiding en arbeidsmarkt)
Inhoud
Dit is Onderzoekseminar A (cursus 3) van het Verdiepingspakket 1: Fundamenten van Europa.
 
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 15 november 12.00 uur.
 
Studenten van de opleidingen Geschiedenis, History, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing indien zij aan de ingangseisen voldoen (zie onder). Mits er plek is, kunnen er overige studenten van de opleidingen Geschiedenis en History worden geplaatst. Die studenten dienen alle cursussen van hun eigen verdiepingspakket in jaar 2 met goed gevolg te hebben afgerond.
 
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Voor informatie daarover, zie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
In deze cursus zet je een historisch onderzoek op. Het onderwerp sluit aan bij de onderzoeksexpertise van de docent en past binnen het thema van het verdiepingspakket. Ten eerste verdiep je je inhoudelijk in het onderwerp aan de hand van voorgeschreven literatuur en colleges door de docent. Vervolgens kies je binnen het thema een eigen onderwerp en verken je het academisch debat, op basis waarvan je een historiografisch verslag schrijft. Daarna verken en analyseer je relevante primaire bronnen die de basis vormen voor je onderzoek, bepaal je je onderzoeksmethode en formuleer je een voorlopige onderzoeksvraag, waar je in Onderzoekseminar B mee verder werkt. Voorafgaand aan de cursusinschrijving in november wordt bekendgemaakt wat het onderwerp van de cursus is. Wanneer er meerdere onderwerpen worden aangeboden, kun je na de cursusinschrijving via een Formdesk-formulier een voorkeur opgeven en word je indien mogelijk in je voorkeursgroep geplaatst.

In 2021-2022 worden de volgende groepen aangeboden:

Oudheid (groep 2)
Het onderzoeksseminar "Wij en Zij", onderdeel van het verdiepingspakket "De fundamenten van Europa", onderzoekt de interactie van grote religieuze groepen in een bepaalde periode. Deze groep zal zich richten op "De Ander" in de Grieks-Romeinse wereld, waarmee verschillende groepen polytheïsten, joden en christenen worden bedoeld. Daarnaast zullen we reflecteren op hoe deze antieke interacties moderne waarden beïnvloedden. We zullen de concepten van identiteit en andersheid (“othering”) onderzoeken, en gezamenlijk bestuderen hoe verschillende religieuze en etnische groepen met elkaar samenleefden, hoe assimilatie en integratie plaatsvonden, en hoe diversiteit zou kunnen dienen als een bindende factor.

Middeleeuwen (groep 1)
Het overkoepelende thema is "Wij en Zij" en alle stereotyperingen van dien. Centraal in de Middeleeuwen-groep staan de verhoudingen tussen moslims, joden en christenen gedurende de periode tussen grofweg 1000 en 1600, waarbij de focus afwisselend ligt op de gebieden rond de Middellandse zee, maar ook Duitsland, Frankrijk en Engeland aan bod komen. Daarbij beginnen we bij de kruistochten, waarnaast ook het schisma tussen shi’ieten en soennieten in Egypte een rol speelt. Sicilië en vooral Spanje zijn andere gebieden waar zowel naast als tegen elkaar werd geleefd en geloofd. Tenslotte is Europa het terrein van een zich uitbreidende stereotypering van joden, waarbij de vraag aan bod komt of de identiteit van Europa op intolerantie is gestoeld, of dat dit een te beperkte zienswijze is (kan je bijvoorbeeld van racisme spreken?).

 
SluitenHelpPrint
Switch to English