SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V20011
GE3V20011
Steden en burgers
Cursus informatie
CursuscodeGE3V20011
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Deze cursus heeft een jaarlijks wisselende focus op de Griekse polis of op de Middeleeuwse stad. Afhankelijk van het programma zullen een of meerdere musea bezocht worden om het thema van de cursus uit te diepen.

Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:

  • Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
  • Kennis van en inzicht in de historische context van het thema van verdieping
  • Elementaire kennis van theorieën over het thema van de cursus
  • Kennis van methoden die relevant zijn voor de bestudering van de geschiedenis van het thema van verdieping
  • Kennis van de stand van wetenschap: het historiografisch debat
  • Vaardigheid om zelfstandig onderzoek te doen naar een historisch vraagstuk op basis van een zelf ontwikkelde probleemstelling, met behulp van historische bronnen
  • Elementaire vaardigheid in het toepassen van theorieën op historisch materiaal
  • Elementaire vaardigheid in data-analyse en het gebruik van de bijbehorende instrumenten in historische context
  • Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’)


Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:

  • Relevante wetenschappelijke artikelen en historische bronnen te kunnen vinden en beoordelen
  • Binnen het kader van het cursusthema een eigen onderzoeksonderwerp te bepalen
  • Een duidelijke vraagstelling te formuleren
  • Onderzoek te doen, gebaseerd op, onder andere, primaire bronnen en dat is ingebed in de historiografie
  • Onderzoek te operationaliseren
  • Primaire bronnen en literatuur binnen het kader van de onderzoeksvraag te analyseren
  • Conclusies te trekken op basis van het betoog
  • De resultaten van dat onderzoek schriftelijk en op academisch niveau te presenteren
  • Peer review over deelteksten van onderzoekswerkstukken te geven en te ontvangen

 
Inhoud
Dit is cursus 2 van Verdiepingspakket 1: Fundamenten van Europa. 
De hoorcolleges van deze cursus worden in het Engels verzorgd. 

Let op: Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 14 juni 12.00 uur.
Studenten van de opleidingen Geschiedenis, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing. Overige studenten worden geplaatst middels loting, mits er plek is.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/ 

Wat betekent het om een burger te zijn? Welke rechten heeft een burger en zijn er ook plichten verbonden aan het burgerschap? Deze vragen hebben filosofen, bestuurders en wetenschappers zich gesteld sinds het ontstaan van de antieke en middeleeuwse stadstaten. Burgerschap is een centraal element in de politieke ideeën die Europa gevormd hebben, ideeën die van grote invloed zijn geweest op onze moderne staatsvorming. In deze cursus kijken we naar de fundamenten van de moderne burgerstaat aan de hand van de Atheense democratie, het steeds uitbreidende burgerschap in het Romeinse Rijk en de burgerij in steden en stadstaten tijdens de Middeleeuwen. We onderzoeken hoe filosofen en schrijvers de begrippen staat en burgerschap definieerden en welke ideeën we vandaag de dag hebben overgenomen, of juist verworpen. Welke rol speelden gelijkheid en het algemeen belang in de Griekse poleis en de middeleeuwse steden en welke mechanismen werden er toegepast om het ideaal van burgerlijke gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid te garanderen? Ook kijken we naar de samenhang tussen religie en politiek in de instellingen van de polis en de middeleeuwse stad, en naar spanningen tussen bestuurders en burgers. Ten slotte wordt ook de positie van vrouwen belicht, waarbij onder meer de vraag in hoeverre zij een volwaardige rol in de burgermaatschappij konden spelen belangrijk is. Je maakt kennis met tweeëneenhalf millennium aan politieke theorie en praktijk en leert debatteren over verschillen en overeenkomsten tussen antieke, middeleeuwse en moderne staatsvormen.
SluitenHelpPrint
Switch to English