Na afloop van de cursus kan/heeft de student:
- Kritisch reflecteren op hoe historici (kwantitatieve) data gebruiken en presenteren om bij te dragen aan historiografische debatten;
- Een onderzoeksvraag met sub-vragen formuleren;
- De meest relevante bronnen, methode en visualisatietechnieken selecteren om deze te beantwoorden;
- Een formele (groeps)presentatie maken based on research results;
- Feedback formuleren op het werk van medestudenten, en feedback van anderen ontvangen en verwerken in je eigen werk;
- Samenwerken en plannen van groepsonderzoek;
- Spreadsheet software leren gebruiken.
|
|
NB: deze cursus is alleen bedoeld voor studenten van de opleiding Geschiedenis.
Deze cursus heeft als doel om studenten bekend te maken met kwantitatief onderzoek en het gebruik van (grote) historische datasets. Studenten werken samen in kleine groepjes aan een onderzoeksverslag, waarin zij, op basis van cijfermatige gegevens, een specifieke historische economische en/of sociale ontwikkeling analyseren in een regio naar keuze. De verplichte literatuur en hoorcolleges zijn bedoeld als inspiratie voor het eigen onderzoek van studenten. Deze laten zien hoe andere historici onderzoeksvragen beantwoorden met het gebruik van kwantitatieve analyse, en wat de voordelen en valkuilen van zulke methoden zijn. Daarbij verbinden de hoorcolleges en artikelen de resultaten van historisch onderzoek aan relevante debatten over een van de meest invloedrijke historische veranderingen in de samenleving: het proces van industrialisatie en de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen hiervan.
|
|