SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14303
CI3V14303
Communicatie, media en interactie
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14303
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na het succesvol afronden van de cursus kun je:
  • op basis van de belangrijkste theorieën over mediakeuze en mediumeffectiviteit de invloed van een medium op de effectiviteit van de communicatie beschrijven.
  • de resultaten van verschillende empirische onderzoeken naar het effect van mediumkeuze aan elkaar relateren, en beredeneren wat de implicaties van mediumgebruik voor het communicatieproces zijn.
  • de relatie tussen de uitkomsten van diverse statistische analyses en de geclaimde theoretische conclusies interpreteren en kritisch evalueren.
  • een communicatiesituatie diagnosticeren en een advies formuleren over een te kiezen/ontwerpen medium of technologie.
  • kritisch reflecteren op de dynamiek tussen argumenten vanuit de communicatieve effectiviteit van mediëringen en juridische, economische en andere institutionele argumenten.
 
 
 
Inhoud
Een sollicitatiegesprek voeren via Teams, je boodschappen bestellen via de Picnic-app, of tentamens maken via Remindo. In ons dagelijks leven worden we, zowel privé als professioneel, omringd door tal van digitale media en technologieën. Zulke media en technologieën bieden veel kansen voor het uitvoeren van allerlei taken en communicatieprocessen. Tegelijkertijd legt een gekozen medium/technologie bepaalde beperkingen op aan het communicatieproces. Als je alleen geschreven tekst tot je beschikking hebt, of elkaar wel kunt horen maar niet kunt zien, dan worden bepaalde taken lastiger om uit te voeren. Soms zijn die beperkingen heel duidelijk, maar er kunnen ook valkuilen zijn waar we ons niet direct van bewust zijn. 
Kortom: in ons dagelijks leven proberen we allerlei communicatieve doelen te bereiken met behulp van media en technologie. In deze cursus kijken we naar de relatie tussen mediakeuze en doelrealisering, met de vraag: Welk medium of technologie kun je in een bepaalde situatie het beste gebruiken? En waarom kiezen mensen eigenlijk voor een bepaald medium? Om deze vragen te kunnen beantwoorden kijken we kritisch naar beschikbare empirische literatuur om erachter te komen wat we ermee kunnen in de praktijk.
Aanvullende informatie
Deze cursus is de derde cursus in Verdiepingspakket ‘Communicatie, organisatie en interactie’.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus  volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
SluitenHelpPrint
Switch to English