Na afronding van deze cursus kunnen/hebben studenten:
1. kennis over de historische en theoretische ontwikkelingen binnen receptie-onderzoek;
2. inzicht in verschillende aspecten van media-receptie, waaronder persoonlijke aspecten en context-gebonden aspecten;
3. kennis en inzicht in de waarde en beperkingen van verschillende kwalitatieve onderzoeksmethoden, in het bijzonder interviewen, grounded theory en thematische analyse;
4. kennis van de verschillende stappen in de ontwikkeling en uitvoering van een kwalitatief onderzoek;
5. receptieonderzoek plaatsen in een historisch-theoretische context;
6. kritisch reflecteren op bestaand receptieonderzoek;
7. zelfstandig een kwalitatief receptie-onderzoek opzetten, uitvoeren en daarover rapporteren;
8. de bewijskracht van kwalitatief onderzoek evalueren.
|
|
In deze cursus richten we ons op receptieprocessen. Wat doen mensen met media? Welke rol speelt media in hun leven? Hoe geven ze betekenis aan mediateksten? Om een antwoord op die vragen te kunnen geven, behandelen we verschillende theorieën met betrekking tot receptie, maar zullen we met name kwalitatieve onderzoeksvaardigheden trainen en meer specifiek methoden die vaak in kleinschalig explorerend receptieonderzoek worden gebruikt. Voor dit onderzoek zullen studenten kijken naar vraagstukken met betrekking tot de rol van media in identiteitsvorming. Veel aandacht zal uitgaan naar de systematische analyse van kwalitatieve data en het wetenschappelijk rapporteren daarover. Hoorcolleges staan daartoe steeds deels in het teken van theorie en deels in het teken van methoden.
|
|
Deze cursus is de derde cursus in Verdiepingspakket ‘Media, communicatie en markt’.
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
|
|