SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI2V18001
CI2V18001
Informatiekunde: Van Mundaneum tot Wikipedia
Cursus informatie
CursuscodeCI2V18001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afronding van deze cursus kunnen studenten:
- de binnen het communicatie- en mediaveld belangrijkste historische en hedendaagse relevante informatiewetenschappelijke theorieën beschrijven;
- verklaren waarom en hoe het begrip 'informatie' specifieke ideologische betekenissen met zich meedraagt;
- hedendaagse kwesties met betrekking tot informatie-technologie analyseren met behulp van digitale onderzoeksgereedschappen.
Inhoud
Wat is de relatie die het begrip 'informatie' aangaat met communicatie? Wanneer krijgt informatie betekenis of verwordt het tot kennis, en op welke wijze kunnen we begrijpen hoe deze processen zich op allerlei maatschappelijke vlakken manifesteren? Als we het brede communicatie- en medialandschap beschouwen, dan zien we dat het onderzoek daarin zich over het algemeen richt op historisch bepaalde aannames over wat 'informatie' is en hoe we daar in allerlei institutionele contexten -- denk onder andere aan onderwijs, journalistiek, marketing, bedrijfsvoering, politiek -- mee omgaan. Deze cursus biedt een uitsnede van dat brede veld van onderzoek, met een specifieke focus op het blootleggen van de rollen van informatie in de 21e eeuw en de gevolgen voor alledaagse communicatiepraktijken.
 
De cursus brengt in vogelvlucht het academische veld van Informatiewetenschappen in kaart, en stipt daarbij zowel historische als hedendaagse gedachtevorming over 'informatie' aan. Belangrijke namen als Paul Otlet ('vader' van de documentatiewetenschap), Claude Shannon (maker van het zogenoemde 'model der modellen' binnen informatietheorie) en Vannevar Bush (van wie gezegd wordt dat diens werk de start van het Internet inluidde) passeren hierbij de revue, en worden aangevuld met moderne denkers over informatie. Door hierbij tevens kennis te nemen van typische metaforen en gebruikelijke taal bij het spreken over informatie (denk aan "informatieoverdracht" en "informatiesnelweg", maar ook aan "feedback", "data", "ruis", "zoeken", "opslag" en "kennis") leren studenten kritisch na te denken over onder andere inherente Verlichtingsidealen en instrumentele opvattingen die ten grondslag liggen aan vele conceptuele modellen van informatie. Deze kennis wordt aangevuld met hands-on practica waarin we met digitale onderzoeksgereedschappen bestuderen hoe onder andere zoekmachines, algoritmen, patroon-analyses en datavisualisaties ons dagelijks handelen vormgeven.
SluitenHelpPrint
Switch to English