SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLRMV16302
TLRMV16302
Nederland gelezen via de kunsten II: vroegmoderne tijd
Cursus informatie
CursuscodeTLRMV16302
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
  • Studenten leren de kunsten (met name literatuur) uit de vroegmoderne Nederlanden te analyseren als bronnen van informatie over wat er in dat land speelde (Welke politieke, ideologische maar ook kunsttheoretische debatten werden in en via de kunsten gevoerd?).
  • Studenten verwerven inzicht in de effecten van de competitie tussen de verschillende kunstvormen (literatuur, schilderkunst, muziek, architectuur) voor de cultuurproductie- en consumptie en voor de maatschappij en maatschappelijke debatten.
  • Studenten verwerven inzicht in de wetenschapsbeoefening naar de vroegmoderne Nederlandse literatuur in interactie met die naar andere kunstvormen.
  • Studenten kunnen schriftelijk verslag leggen van hun analyses van primaire bronnen en van hun verworven inzicht in de competitie tussen de kunsten en overzicht van de wetenschapsbeoefening en de interdisciplinaire en transnationale onderzoeksperspectieven en -resultaten in de Nederlandse letterkunde.
Inhoud
Na de inrichting van de Republiek in de late zestiende eeuw brak voor Nederland een periode van enorme economische en culturele welvaart aan. De Republiek kreeg een dominante positie op de wereldzeeën, kende een grote wetenschappelijke bloei en een immense productie van literatuur en schilderkunst. Maar ook was er sprake van massale migratie, religieuze conflicten en oorlogen die de maatschappelijke orde bedreigden. In deze cursus verkennen we de bronnen die zicht geven op de cultuurhistorische aspecten van al die ontwikkelingen vanuit de vraag wat ze aan die ontwikkelingen bijdroegen: door erop te reflecteren, of door consumenten die boeken, schilderijen, muziekvoorstellingen, gebouwen ed. bekostigden tot actie aan te zetten. Hoe werd het nog jonge Nederland zo in en door de kunsten gevormd?
 
De cursus leert de studenten verschillende vormen van kunst lezen en analyseren als representaties van politieke, maatschappelijke en kunsttheoretische processen.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English