SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: DB2-L-VKR
DB2-L-VKR
Lijn Veterinair Klinisch Redeneren jaar 2
Cursus informatie
CursuscodeDB2-L-VKR
Studiepunten (EC)2,5
Cursusdoelen
Het onderwijs van leerlijn VKR bestrijkt de gehele beslisprocedure van hulpvraag tot behandelplan. Daarbij leert de student in specifieke patiëntcasuïstieken de voorgaande onderwijsonderdelen in een geïntegreerd redeneerproces toe te passen.
Inhoud
Het lijnonderwijs VKR behandelt het gehele proces van hulpvraag tot behandelplan. Er is veel aandacht voor het beoordelen van informatie en het nemen van beslissingen. Integratie en toepassen van kennis is hierbij essentieel. Parate kennis uit de voorgaande en parallel verlopende blokken en lijnen is dus nodig om tijdens dit proces voldoende diepgang te krijgen, en ongenuanceerd (niet-‘evidence based’) filosoferen betreffende de onderbouwing van beslissingen te voorkomen. Het kernbegrip van deze lijn is dan ook de term integratie; de hoeveelheid aangeboden nieuwe stof is gering. In vergelijking met eerder onderwijs kan de casuïstiek nu complexer zijn, bijvoorbeeld niet altijd meer vooraf naar één specifiek orgaansysteem gedefinieerd, en zullen morele/ethische, economische, maatschappelijke en wetenschappelijke aspecten ook steeds meer worden meegewogen.

In het lijnonderwijs  is ervoor gekozen om zowel tijdens het contact onderwijs als tijdens de zelfstudie, de student in een actieve rol te plaatsen en hen te stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. De onderwerpen die in de werkcolleges en de practica aan de orde komen zullen in de context van de klinische praktijk worden geplaatst. Voor deelname aan onderwijs met dieren / patiënten geldt een verplichting voor aanwezigheid en voorbereiding om de inzet van de dieren verantwoord vorm te geven.

De stof ter tentaminering zal gaan over het redeneren aan de hand van kennis en inzicht opgedaan in de diverse blokken en lijnen tot het moment van tentamineren.
SluitenHelpPrint
Switch to English