SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201800011
201800011
Interdisciplinair onderzoek naar sociale problemen
Cursus informatie
Cursuscode201800011
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van deze cursus
  1. Hebben studenten kennis en inzicht in interdisciplinair onderzoek naar sociale problemen en invloeden van verschillende contexten.
  2. Kunnen studenten vanuit verschillende disciplinaire benaderingen deze interacties identificeren en op hedendaagse maatschappelijke vraagstukken toepassen.
  3. Kunnen studenten de interacties tussen contexten en individuele uitkomsten analyseren, interpreteren en evalueren.
  4. Kunnen studenten methodologische of theoretische tekortkomingen in onderzoek naar sociale vraagstukken identificeren en beschrijven.
  5. In groepsverband kunnen studenten een in de huidige literatuur verankerde, gestructureerde presentatie geven over een sociaal probleem waarin ze de stand van zaken en de tekortkomingen van de wetenschappelijke kennis helder communiceren.
  6. Hebben studenten academische vaardigheden geoefend die ze als onderzoeker en wetenschapper nodig hebben (bv. wetenschappelijke informatie analyseren, evalueren, communiceren).
  7. Hebben studenten praktische vaardigheden geoefend die ze in de praktijk als sociale wetenschapper nodig hebben (bv. probleemanalyse, hypothesen formuleren, perspectief nemen, gespreksvaardigheden, teamwork).
  8. Hebben studenten een brug leren slaan tussen theoretische kennis en praktijk.
Inhoud
"There is nothing so practical as a good theory." Deze uitspraak van Kurt Lewin (1890-1947), een van de grondleggers van de Gestalttheorie en de bedenker van de veldtheorie, stelt dat een goede theorie een noodzakelijke voorwaarde is voor het oplossen van sociale vraagstukken die soms taai of bijna onoplosbaar lijken ('the wicked problems' zoals sociale ongelijkheid, verslaving, geweld tegen hulpverleners, discriminatie en vooroordelen).

Aan het begin van je studie lijkt de praktijk en de vertaling van theorieën naar de praktijk, en onderzoek daarna nog ver weg. Bovendien is het niet gemakkelijk om al vanaf het begin van je studie te zien wat je studie toevoegt aan de aanpak van sociale vraagstukken (wicked problems). Deze cursus richt zich op beide zaken. In de loop van het eerste jaar heb je theoretische inzichten opgedaan vanuit gedrags- en maatschappijwetenschappen. Interdisciplinariteit krijgt nu een gezicht doordat je een link gaat leggen tussen de in de cursussen behandelde theorie en onderzoek dat maatschappelijk relevant is.

Bijna alle disciplines houden zich bezig met onderzoek naar sociale vraagstukken, en elke discipline heeft daarbij zijn eigen perspectieven. Ontwikkelingspsychologische perspectieven bijvoorbeeld benaderen vraagstukken vooral door naar de individuele levensloop en ontwikkeling te kijken. Het uitgangspunt daarbij is, dat fasen in de levensloop een relatief vast patroon kennen, dat wordt gestuurd door individuele (biologische) ontwikkeling en rijping. Het is inmiddels ook door pedagogen, psychologen en sociologen breed aanvaard dat de context mede bepalend is voor hoe die individuele ontwikkeling er precies uitziet. Kwetsbare individuen, die leven in zeer gunstige omstandigheden (bv. aanwezigheid van sociale steun) kunnen door deze omstandigheden beschermd worden tegen de ontwikkeling van problemen. Omgekeerd kunnen nadelige omstandigheden (bv. armoede, werkeloosheid) het risico op de ontwikkeling van problemen verhogen. Maatschappelijke ongelijkheden, culturele en historische omstandigheden kunnen daarmee heel bepalend zijn voor hoe de levensloop van individuen eruit ziet. Om deze invloeden te begrijpen zijn ook meer maatschappijwetenschappelijke benaderingen nodig, die zich richten op het beter begrijpen van risicovolle en beschermende factoren in de omgeving (sociaal, cultureel, maatschappelijk, historisch). Het doel van Interdisciplinaire Sociale Wetenschap is om theorieën, perspectieven, concepten en methoden vanuit verschillende disciplinaire benaderingen te integreren om sociale vraagtukken beter te onderzoeken, te begrijpen, en op te lossen. Ook zullen we aandacht besteden aan de rol die wij als sociale wetenschappers hierin spelen.

De cursus bestaat uit hoorcolleges en werkgroepen. In de colleges komen verschillende wetenschappelijke methoden en theorieën aan bod, en deze worden besproken aan de hand van sociale vraagstukken die voor interdisciplinaire wetenschappers relevant zijn en actuele gebeurtenissen. Tijdens de werkgroepen zullen de studenten in interactie met de docent en de andere studenten kennis en inzichten uit de hoorcolleges toepassen op sociale vraagstukken om de academische vaardigheden rondom de onderwerpen die in de hoorcolleges worden gepresenteerd te oefenen en te verstevigen. De cursus omvat verschillende praktische opdrachten.
SluitenHelpPrint
Switch to English