SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: 201100004
201100004
ISW in de praktijk: analyse en bestrijding van sociale problemen
Cursus informatie
Cursuscode201100004
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus moeten studenten:
  • kennis hebben van aard, volume en bestrijding van enkele sociale problemen in Nederland binnen de thema's criminaliteit en veiligheid, jeugd en gezondheid, particuliere initiatieven in de verzorgingsstaat, en etnische relaties;
  • inzicht hebben in de relatie tussen analyse en beleid van sociale vraagstukken;
  • vaardigheid verworven hebben in het op wetenschappelijke wijze samenvatten van theorieën, onderzoeksresultaten en beleidsstukken;
  • theorieën, onderzoeksresultaten en beleidsstukken kritisch en theoretisch kunnen beoordelen;
  • opgespoorde en verwerkte gegevens kunnen onderbrengen in een samenhangend betoog;
  • aanbevelingen kunnen bedenken en verwoorden in een beknopte beleidsnotitie over de bestrijding van sociale problemen in Nederland;
  • mondeling presenteren en verdedigen van het groepspaper.
Inhoud
In deze cursus maken studenten kennis met het op sociaalwetenschappelijke en multidisciplinaire wijze analyseren van sociale problemen in Nederland. Bovendien wordt vanuit de analyse nagedacht over bestaand en wenselijk beleid ter bestrijding van deze problemen.
De cursus is gestructureerd aan de hand van vier thema's: criminaliteit en veiligheid, jeugd en gezondheid, particuliere initiatieven in de verzorgingsstaat, en culturele diversiteit. Bij elk thema geven de hoorcolleges een overzicht van de mate waarin bepaalde sociale problemen zich voordoen in Nederland, wordt stilgestaan bij onderzoek naar de oorzaken van het probleem, en worden voorbeelden besproken van (onderzoek naar) de actuele en mogelijke bestrijding van sociale problemen en de organisaties die daarbij betrokken zijn.
In de werkgroepen werken studenten groepsgewijs aan (deel)opdrachten die samen uitmonden in een beknopte beleidsnotitie van 3500-4000 woorden. Hierbij oefenen studenten onder andere met het kernachtig weergeven van onderzoeksresultaten, het kritisch evalueren van bestaande aanbevelingen en het zelfstandig formuleren van nieuwe aanbevelingen voor beleid die hun basis hebben in de zelf gemaakte analyse en die tot doel hebben sociale problemen te bestrijden of te voorkomen.
De cursus wordt afgesloten met presentaties waarbij studenten groepsgewijs hun beleidsnotities presenteren aan een forum van peers.
 
Aspecten van academische vorming
In de cursus worden de volgende academische vaardigheden geoefend: het opzoeken van relevante wetenschappelijke literatuur, het voorbereiden, afnemen en verwerken van een interview met een (ervarings)deskundige of het opzoeken en analyseren van een relevante documentaire of reportage ten behoeve van de schrijfopdracht, het analyseren van een sociaal probleem met behulp van wetenschappelijke theorieƫn en onderzoeksresultaten, het vertalen van de analyse in aanbevelingen voor beleid ter bestrijding van het sociale probleem, het evalueren van bestaand beleid in het licht van de gemaakte analyse, het schrijven van een wetenschappelijk intern consistent betoog, het aan peers presenteren van de analyse van een zelf gekozen sociaal probleem alsmede de uit die analyse voortvloeiende beleidsaanbevelingen, het becommentariƫren van de analyse en probleembestrijding die door peers gepresenteerd wordt, samenwerken aan een schrijfproject, inclusief peerfeedback geven.

 
 
SluitenHelpPrint
Switch to English