SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V19002
TL2V19002
Communicatie in sociale media
Cursus informatieRooster
CursuscodeTL2V19002
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau2 (Bachelor Verdiepend)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalEngels, Nederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; BA Onderwijs Geesteswetenschappen; Ug School Talen, Literatuur en Communicatie;
Contactpersoondr. P. Monachesi
Telefoon+31 30 2536065
E-mailP.Monachesi@uu.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. P. Monachesi
Overige cursussen docent
Blok
3  (03-02-2020 t/m 03-04-2020)
Aanvangsblok
3
TimeslotAD: Zie 'Help'
Onderwijsvorm
Voltijd
Cursusinschrijving geopendvanaf 20-01-2020 09:00 t/m 21-01-2020 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
Aan het eind van deze cursus heeft de student een goed begrip van sociale media en hun toepassingen. Hij zal ook in staat zijn om communicatie strategieën binnen social media te ontwikkelen en communicatie van bedrijven en organisaties te analyseren met behulp van computersoftware. Deze cursus maakt het de student mogelijk om trends in sociale media te kunnen beschrijven en vooral in staat te zijn om sociale media te kunnen gebruiken in sociale omgevingen voor evaluatie van gebruikersgroepen en voor promotie doeleinden. De student verwerft vaardigheden om de sociale mediacommunicatie te gebruiken in een professionele omgeving en om het geleerde in de praktijk te brengen door het zelf te ontwikkelen van een sociale-mediastrategie voor een geselecteerd doel.
 
Inhoud
In deze cursus evalueren we sociale media (vooral Twitter, Facebook, You Tube en Instagram) en we onderzoeken  welke strategieën gebruikt kunnen worden om de communicatie te beïnvloeden in professionele omgeving. We vergelijken de kracht van woorden met de kracht van afbeeldingen. We bespreken de impact van aandacht op social media en strategieën om aandacht te krijgen. We kijken hoe taaltechnologie kan helpen in het automatisch analyseren van communicatie binnen sociale media. Zo krijgen we beter inzicht in mensen en gemeenschappen. Technieken zoals sentimentanalyse, trendanalyse, media analytics en visualisatie van communicatie komen aan bod. Daarnaast bespreken we hoe sociale media kunnen worden toegepast in onze maatschappij zoals in kleine en grote bedrijven, in non-profit organisaties, binnen de overheid en leren we een social media strategie te ontwikkelen. We bespreken hoe gebruikers een rol spelen in de ‘datafication’ van de stad via social media. De vraag wie is de eigenaar van data zal besproken worden, inclusief de behoefte om socialized big data en kunstmatig intelligentie te ontwikkelen voor het voordeel van burgers en niet alleen voor de winst van de big tech bedrijven.

Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Italiaans deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
Aanvullende informatie
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 11 november 12.00 uur.
Competenties
-
Ingangseisen
-
Verplicht materiaal
Artikelen
Nader te bepalen
Aanbevolen materiaal
Literatuur
Lon Safko (2012) The Social Media Bible - Tactics, Tools & Strategies for Business Success John Wiley & Sons. NB: aanbevolen voor studenten met weinig kennis van social media.
Werkvormen
Computerpracticum

Hoor/werkcollege

Toetsen
Verslag 1
Weging40
Minimum cijfer-

Verslag 2
Weging60
Minimum cijfer-

Beoordeling
Kennis van het domein - Inzetten van social media in professionele omgeving voor promotie doeleinden - creativiteit en wetenschappelijk bronnen gebruiken voor promotie doeleinden - hoe onderzoeksresultaten uit verschillende disciplines in communicatie strategieën binnen social media gebruikt kunnen worden. begrijpen hoe social media werken en het gebruik daarvan in onze samenleving – in staat zijn om de communicatie binnen social media te analyseren- het analytisch kunnen denken.

Aspecten van academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Communicatieve vaardigheden
Kennis hanteren in een bredere context
Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium

SluitenHelpPrint
Switch to English