SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: NE3V19004
NE3V19004
Genres: ontwikkelingen in de Nederlandse literaturen
Cursus informatie
CursuscodeNE3V19004
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Studenten leren zowel diachroon als synchroon literatuur bestuderen, contextualiseren en problematiseren. Eerste doel is het vergroten van de belezenheid op het terrein van de moderne en historische Nederlandse literatuur. Tweede doel is de vergroting van de kennis van/de vertrouwdheid met het concept 'genre' en de bijbehorende theorievorming. Derde doel is het verwerven van inzicht in de Nederlandse literatuurgeschiedenis, vierde doel is het zelfstandig verrichten van onderzoek op dat terrein.
Inhoud
Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 17 juni 12.00 uur. De volgende studenten zijn gegarandeerd van een plaats:
  • BA Nederlandse taal en cultuur;
  • BA TCS en LAS;
  • premasterstudenten;
  • exchange studenten.
Overige studenten worden geplaatst middels loting mits er plek is.


In deze cursus, die complementair is aan ‘Grenzen en identiteiten: de ontwikkeling van de Nederlandse literaturen 1', onderzoeken we welke vormen de Nederlandstalige literaturen sinds hun begin hebben aangenomen. We gaan na welke genres in de Nederlandse literaturen bloeiden, uit welke anderstalige literaturen die genres werden geïmporteerd, en onderzoeken of ze vervolgens een eigen invulling kregen. Genreconventies helpen auteurs om hun stof bij de lezer te brengen en ze helpen die lezers om de teksten te begrijpen. Statisch zijn die conventies echter allerminst; een ridderroman is een heel ander type tekst, met ook een andere status, dan een psychologische roman. Een sonnet functioneert nu anders dan een verhalend gedicht, lied of slam. Soapschrijvers gebruiken elementen uit de tragedie, maar geven er een heel eigen draai aan. Hoe eigen, dat leer je zien door voorbeelden van dat genre in de Nederlandse literaturen te bestuderen. We kijken naar de beslissingen die auteurs namen en naar de verwachtingen van lezers of toehoorders. We gaan na hoe literaire teksten in dialoog gaan met elkaar en met de maatschappij waar die lezers deel van uitmaken. We onderzoeken bijvoorbeeld hoe genres 'gegendered' zijn (hoe, bijvoorbeeld, boeken van en voor vrouwen anders gewogen en gepresenteerd worden) en hoe in onze tijd genres niet zozeer door auteurs maar door uitgevers of marketeers worden bedacht.
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Duits, Engels of Frans deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding.
SluitenHelpPrint
Switch to English