SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: MU2V17001
MU2V17001
Harmonie- en vormleer
Cursus informatie
CursuscodeMU2V17001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Uitbreiding en verdieping van de in de cursus Algemene muziekleer opgedane kennis en vaardigheden; verwerven van (basale) vaardigheden op het gebied van harmonieleer, vormleer en solfège; zelfstandig leren analyseren van muziekwerken; basale gehoortraining (herkennen van intervallen, toonladders, drie- en vierklanken, het kunnen noteren van een voorgespeelde melodie).
Inhoud
De cursus Harmonie- en vormleer (basispakket 2)  sluit naadloos aan op de kennis en vaardigheden die in de cursus Algemene muziekleer (basispakket 1) zijn opgedaan. We zullen ons hierbij met name concentreren op de organisatieprincipes van muziekwerken uit voornamelijk de achttiende en negentiende eeuw. De aandacht gaat hierbij primair uit naar de harmonieleer, de vormleer en de gehoortraining (solfège).
De harmonieleer, die in de werkcolleges aan de orde komt, wordt op twee niveaus bestudeerd: enerzijds wordt de basis gelegd voor het zelfstandig harmoniseren van een gegeven melodie met gebruikmaking van een beperkt aantal akkoorden. Deze vaardigheid wordt geoefend in het werkcollege en in een aantal praktische (verplichte) opdrachten. Anderzijds worden meer complexe harmonische structuren in werken van onder meer Bach, Mozart, Beethoven en Chopin bestudeerd.
In de hoorcolleges staat de vormleer centraal: aan de hand van een ruim aantal muziekwerken worden de één-, twee-, en driedelige liedvormen bestudeerd, alsmede variatievormen, rondovormen, de hoofdvorm (sonatevorm), en de fuga. Oefening in het herkennen en duiden van de bestudeerde vormschema's geschiedt in een aantal praktische (verplichte) opdrachten.
Het derde onderdeel van de cursus, de gehoortraining (solfège), komt in de werkcolleges aan de orde en richt zich op het auditief herkennen van intervallen, drie- en vierklanken, toonladders en op het noteren van een voorgespeelde melodie. Regelmatige oefening van dit onderdeel dient vooral d.m.v. zelfstudie te gebeuren.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English