SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: MC2V17001
MC2V17001
Wetenschapsfilosofie voor cultuurwetenschappelijk onderzoek
Cursus informatie
CursuscodeMC2V17001
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
-Studenten bekend maken met de diverse wetenschappelijke perspectieven die in ons vakgebied (cultuurwetenschappelijk onderzoek) op dit moment toonaangevend zijn.
-Studenten leren op welke manier diverse academische perspectieven uitmonden in diverse vormen van kennisproductie.
-Studenten actief laten nadenken over de wijze waarop deze kennisproductie zich aan het ontwikkelen is.
-Studenten actief laten nadenken over de verschillen en overeenkomsten tussen deze verschillende vormen van kennisproductie (en hoe dit verandert).
Inhoud
De wetenschap ziet er voor buitenstaanders misschien uit als een homogene zoektocht naar het ware, het schone en het goede. Echter, iedereen die een paar cursussen aan een universiteit heeft gevolgd, weet dat er veel verschillende perspectieven zijn op wat goed onderzoek doen is. Ook binnen cultuurwetenschappelijk onderzoek is dat het geval. Hoog tijd om inzicht te krijgen in de redenen waarom er zoveel diversiteit is als het gaat om ‘waarheidsvinding’, wat de achterliggende redenen hiervoor zijn, en wat dit betekent voor de praktijk van het onderzoek doen.
De cursus Wetenschapsfilosofie voor cultuurwetenschappelijk onderzoek zet de belangrijkste perspectieven, zoals die vandaag de dag ons vakgebied domineren, naast elkaar. Iedere week wordt een ander perspectief aangeboden en dat betekent dat we ons iedere week overgeven aan een volledig andere manier van denken. We doen dat door primaire teksten grondig te lezen, uiteraard door inzicht te krijgen in de manier waarop belangrijke stromingen zich hebben ontwikkeld, maar we willen ook van onderzoekers van vandaag weten wat hun wetenschappelijk perspectief is, en wat dit hen laat zien.
Praktisch betekent dit dat we ons bijvoorbeeld de ene week bezighouden met de manier waarop de sociale en de natuurwetenschappen vandaag de dag binnen ons vakgebied gebruikt worden (bij respectievelijk Big Data-analyses en door hersenwetenschappers die interesse hebben in “hoe een lichaam danst”), terwijl we de week daarop naar het posthumanisme kijken en hoe vanuit dat perspectief wordt nagedacht over ecologische vraagstukken en over de materialiteit van het analoge en het digitale (media-ecologie en media-archeologie). Al snel zullen we zien hoe lastig het is om de verschillende perspectieven met elkaar te vergelijken. We zullen zien hoe bijvoorbeeld critical theory eigenlijk geen vaste methode toestaat, terwijl historisch en beschrijvend onderzoek vaak weinig moet hebben van theorie.
De cursus Wetenschapsfilosofie wil de student een gevoel bijbrengen voor de verschillende manieren van wetenschapsbeoefening en het soort kennis dat hiermee gegenereerd wordt. Hoewel er veel theorie wordt besproken, is de insteek praktisch: de cursus laat je zien wat het betekent om vanuit een bepaald perspectief onderzoek te doen. De cursus geeft je daarmee ook inzicht in de wijze waarop het eigen curriculum is opgebouwd, en laat je nadenken over hoe je jezelf, als onderzoeker, kan positioneren. 

    
SluitenHelpPrint
Switch to English