SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: GE3V17002
GE3V17002
Wij en zij: Christenen, Joden en Moslims
Cursus informatie
CursuscodeGE3V17002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
De cursus heeft jaarlijks een focus op de oudheid of op de middeleeuwen. Afhankelijk van het programma zullen een of meerdere musea bezocht worden om het thema van de cursus uit te diepen.

Eindtermen: na afloop van de cursus heeft de student zich onderstaande eindtermen eigengemaakt:
  • Kennis van een relevante historische casus op het gebied van het thema van verdieping
  • Kennis van en inzicht in de historische context van het thema van verdieping
  • Elementaire kennis van theorieën over het thema van de cursus
  • Kennis van methoden die relevant zijn voor de bestudering van de geschiedenis van het thema van verdieping
  • Kennis van de stand van wetenschap: het historiografisch debat
  • Vaardigheid om zelfstandig onderzoek te doen naar een historisch vraagstuk op basis van een zelf ontwikkelde probleemstelling, met behulp van historische bronnen
  • Elementaire vaardigheid in het toepassen van theorieën op historisch materiaal
  • Elementaire vaardigheid in data-analyse en het gebruik van de bijbehorende instrumenten in historische context
  • Vaardigheid om volgens academische normen te werken, o.a. wat betreft denken, handelen en communiceren en wat betreft gedragsnormen (‘eerlijke wetenschap’)
 
Leerdoelen en vaardigheden: na afloop van de cursus heeft de student geleerd om:
  • Relevante wetenschappelijke artikelen en historische bronnen te kunnen vinden en beoordelen
  • Binnen het kader van het cursusthema een eigen onderzoeksonderwerp te bepalen
  • Een duidelijke vraagstelling te formuleren
  • Onderzoek te doen, gebaseerd op, onder andere, primaire bronnen en dat is ingebed in de historiografie
  • Onderzoek te operationaliseren
  • Primaire bronnen en literatuur binnen het kader van de onderzoeksvraag te analyseren
  • Conclusies te trekken op basis van het betoog
  • De resultaten van dat onderzoek schriftelijk en op academisch niveau te presenteren
  • Peer review over deelteksten van onderzoekswerkstukken te geven en te ontvangen
Inhoud
Dit is cursus 2 uit Verdiepingspakket 1: Fundamenten van Europa.

Dit is een cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór 17 juni 12.00 uur.

Studenten van de opleidingen Geschiedenis, History, TCS en LAS die deze cursus volgen als onderdeel van hun verdiepingspakket of kernpakket zijn gegarandeerd van plaatsing. Overige studenten worden geplaatst middels loting, mits er plek is.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/

Het hoorcollege van deze cursus is in het Engels. Wanneer er één werkgroep is, zijn de colleges en de discussies in de werkgroep ook Engels; wanneer er twee werkgroepen zijn, is er één Engelstalige werkgroep.
De toetsing is voor Nederlandse studenten naar keuze in het Engels of het Nederlands. De toetsing voor studenten van de opleiding History (engelstalig) is in het Engels.


Drie religies beroepen zich erop monotheïstisch te zijn. Drie religies die claimen de enige echte, goede God te vereren. Drie religies bovendien die aan elkaar verwant zijn en deels van elkaar afstammen. Behalve het geloof is daarbij ook steeds politiek in het spel, evenals sociale verhoudingen, kunst, cultuur en daardoor ook identiteit. De soms moeizame verwantschap werkt tot de dag van vandaag door: denk aan de regelmatig gedane uitspraak dat de joods-christelijke cultuur de basis van Europa zou vormen. In deze cursus gaan we op zoek naar de manier waarop de gelovigen van deze drie religies over elkaar dachten, met elkaar samenleefden of elkaar juist verketterden en vervolgden, en hoe identiteit en macht daarbij een rol speelden. De nadruk ligt daarbij of op het ontstaan van christendom en islam binnen de joodse en later joods-christelijke context van de Late Oudheid of op de centrale rol die deze religies zouden gaan spelen in de Middeleeuwen. De kruistochten komen aan bod, maar ook het schisma tussen sjiieten en soennieten in Egypte. Sicilië en vooral Spanje zijn andere gebieden waar zowel naast als tegen elkaar werd geleefd en geloofd. Tot slot wordt gekeken naar de wijze waarop de stereotypering van joden die al in de Oudheid en Middeleeuwen voorkomt, doorwerkt in het Europa van nu, en daarmee naar de vraag in hoeverre dit indicatief is voor een toenemend klimaat van intolerantie.
 
Aanvullende informatie
Early Exit option for international exchange students (5 ECTS)
 
Exchange students who are required to return to their home university before January, are allowed to choose an Early Exit option for this course. The Early Exit option means that students can finish the course before Christmas break, receiving 5 ECTS for the course. Students must make arrangements with the course coordinator at the start of the course.
SluitenHelpPrint
Switch to English