Aan het einde van de cursus kun je:
- Kritisch reflecteren op hoe historici data gebruiken en presenteren;
- Een onderzoeksvraag formuleren en de meest relevante bronnen en methode selecteren om deze te beantwoorden;
- Onderscheid maken tussen verschillende analyse- visualisatiemethoden en deze toe te passen op je eigen onderzoek;
- Feedback formuleren op het werk van medestudenten, en feedback van anderen ontvangen en verwerken in je eigen werk.
|
|
NB: deze cursus is alleen bedoeld voor studenten van de opleiding Geschiedenis.
Deze cursus heeft als doel om studenten bekend te maken met kwantitatief onderzoek en het gebruik van (grote) historische datasets. Studenten werken samen in kleine groepjes aan een onderzoeksverslag, waarin zij, op basis van cijfermatige gegevens, een specifieke historische economische en/of sociale ontwikkeling analyseren in een regio naar keuze. De verplichte literatuur en hoorcolleges zijn bedoeld als inspiratie voor het eigen onderzoek van studenten. Deze laten zien hoe andere historici onderzoeksvragen beantwoorden met het gebruik van kwantitatieve analyse, en wat de voordelen en valkuilen van zulke methoden zijn. Daarbij verbinden de hoorcolleges en artikelen de resultaten van historisch onderzoek aan relevante debatten over sociaaleconomische transities zoals industrialisatie, the Great Divergence en sociale ongelijkheid.
|
|