SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: DML-BLOK3
DML-BLOK3
Blok 3 Gedifferentieerde co-schappen Landbouwhuisdieren
Cursus informatie
CursuscodeDML-BLOK3
Studiepunten (EC)9
Cursusdoelen
De afstudeereisen van dit master onderdeel zijn te vinden op Blackboard, in de module Master Algemeen > Toetsing in de master.  
Inhoud
De kernonderdelen van blok 3 zijn 3 bedrijfsanalyses, verbreding in verschillende facetten van de landbouwhuisdierensector en verdieping in een aantal veelvoorkomende aandachtspunten bij het houden van landbouwhuisdieren.
 
De student voert in kleine groepjes een bedrijfsanalyse uit, waarbij aandacht is voor:
  1. Het uitvoeren van analyses van kengetallen met sectorspecifieke databestanden,
  2. Het afnemen van een (probleemgerichte) anamnese met oog voor het bedrijf als geheel en de positie van het bedrijf in de productieketen
  3. Het maken van een sterkte/zwakte analyse van een veehouderij aan de hand van gegevens verkregen uit anamnese, bedrijfsinspectie en productie getallen
  4. Het formuleren van prioriteiten ten behoeve van de bedrijfsbegeleiding
  5. Het opstellen en uitvoeren van protocollen nadere diagnostiek in geval van gezondheids- en welzijnsstoornissen of problemen op het gebied van de volksgezondheid
  6. Het interpreteren van de bevindingen van (aanvullend) diagnostisch onderzoek
  7. Het opstellen van een plan van aanpak/ suggereren van mogelijke interventies
  8. Het wetenschappelijk onderbouwen van beslissingen en interventies
  9. Het SMART formuleren van adviezen
  10. Het uitbrengen van advies met betrekking tot bovengenoemde aandachtvelden aan individuele veehouders en (maatschappelijke) groeperingen
 
De student moet na dit project in staat zijn om op basis van een bedrijfsanalyse te rapporteren aan de dierenarts (en de veehouder) en daarbij voorstellen te doen ten aanzien van de te volgen strategie om te komen tot het oplossen van voorkomende gezondheidsstoornissen en welzijnsknelpunten, zowel op koppel als op individueel dierniveau op korte en lange termijn.
 
De woensdagen zijn gereserveerd voor themadagen die een verbreding van kennis en inzicht moeten geven. Studenten organiseren zelf ongeveer de helft van de daginvulling door experts uit te nodigen of bezoeken te brengen aan organisaties die een rol spelen in de landbouwhuisdierensector
 
Elke student verdiept zich in een belanghebbend onderwerp. Dat kan rond voeding, voedselveiligheid, pathofysiologie, epidemiologie etc zijn. Deze studie wordt verdeeld over ca 14 weken waarna in een zelf gekozen onderwijsvorm de verkregen kennis en inzichten worden gedeeld met de blok 3 groep.
 
Deze onderwijsactiviteiten vinden plaats binnen de blok3-community. De kernwaarden hierin zijn samenwerking, elkaar beter maken en interesse voor elkaar en de landbouwhuisdieren onderwerpen.
SluitenHelpPrint
Switch to English