SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: DB-K-ED
DB-K-ED
Economische beginselen in de Diergeneeskunde (keuzecursus)
Cursus informatie
CursuscodeDB-K-ED
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afronding van dit vak heeft de student:
  1. Kennis van de economische basisbeginselen
  2. Kennis van marktwerking
  3. Kennis van financieel management van een dierenartsenpraktijk en aspecten die daarmee te maken hebben (zoals marketing)
  4. De student kan (eenvoudige) berekeningen maken over kosten en baten van grote investeringen
  5. De student kan tarieven voor diergeneeskundige producten en diensten beoordelen en interpreteren
Inhoud
Na een inleiding over de rol van economie in de dierenartsenpraktijk anno 2020, worden in dit keuzevak elementen uit zowel de algemene economie als de bedrijfseconomie voor het voetlicht gebracht die nuttig zijn voor de veterinaire praktijkvoering.
 
Een theoretische onderbouwing van de economische wetten van de vrije markt, waarin een dierenarts moet werken, wordt in een aantal hoorcolleges uitgelegd en in een aantal werkcolleges nader uitgewerkt rondom specifieke voorbeelden uit de veterinaire praktijkvoering. Bij deze werkcolleges wordt veel aandacht besteed aan prijsbeleid: hoe stel je een prijs vast. De dierenarts is ten slotte een prijsbepaler. Wat zijn de effecten van een investering of een uitbreiding van de praktijk op de prijs van de veterinaire producten?
 
Vervolgens wordt verder gegaan met het vermarkten van veterinaire producten en diensten, waarbij ook de dierziekteverzekeringen behandeld worden. In hoorcolleges wordt ingegaan op de “waarde” van veterinaire producten en diensten voor de klant. Tevens worden algemene principes van marketing toegelicht. Ook deze kennis wordt verder uitgewerkt in een praktijkdag.
 
Tot slot wordt ingegaan op de financieel-economische verslaglegging die een dierenarts heeft. Niet alleen wordt deze in een hoorcollege uitgelegd, in een werkcollege wordt ingegaan op de interpretatie van een dergelijk verslag. E
 
Alle (theoretische) kennis die tijdens de hoorcolleges en werkcolleges wordt opgedaan, wordt tijdens een drietal opdrachten verder eigen gemaakt. Daartoe worden de studenten in groepen verdeeld. In de eerste opdracht brengen de studenten de economische situatie per sector in kaart. In de tweede opdracht zijn de studenten verdeeld over 5 praktijken. Zij krijgen een pand ter overname aangeboden, waarna zij een financieel plan gaan opstellen om voor te leggen aan de bank. Ook dienen zij een aantal investeringen te doen en deze onderbouwd voor te leggen aan de bank. Elke praktijk geeft een korte presentatie van zijn/haar plannen, waarna een deskundig panel kritiek uit en vragen stelt. In de derde opdracht moeten studenten offertes gaan maken. De vijf praktijken worden om offertes gevraagd om “de diergeneeskunde uit te oefenen” op een aantal bedrijven.
SluitenHelpPrint
Switch to English