SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14201
CI3V14201
Media-industrie
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14201
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
-      media-industrieën vanuit institutionele, economische en culturele context analyseren
-      reflecteren op bestaande theorieën over media-industrieën
-      zoeken, selecteren, evalueren en analyseren van (gepubliceerde en mondelinge) bronnen voor onderzoek naar media-industrieën
-      en een heldere schriftelijke argumentatie over een actueel onderwerp met betrekking tot de media-industrie presenteren
 
 
 
Inhoud
De media-industrie is een sector die in de afgelopen decennia ingrijpend is veranderd. Digitalisering, globalisering en economisering hebben bijgedragen aan nauwere samenwerking tussen mediabedrijven die vaak deel van een conglomeraat zijn. De verwevenheid van sectoren (bijv. film, televisie, muziek, games, sport, nieuws en themaparken) heeft impact op de productie, circulatie en consumptie van content. De mediaindustrie kenmerkt zich door innovatie en ontwikkeling, die van bedrijven en professionals aan adaptieve houding vraagt. Deze cursus geeft een introductie op de institutionele, economische en culturele contexten die aan hedendaagse mediaproducten vorm geven en kijkt daarbij naar zowel grote conglomeraties als kleinere spelers en alternatieve netwerken. Je doet in deze cursus kennis op van media-industriële structuren evenals van verschillende benaderingen en theorieën om de media-industrie te bestuderen. Bovendien leer je de werkwijze en werkgevers van het beroepsveld kennen waarin je na deze opleiding terecht zou kunnen komen. Toets 2 (paper) moet op zichzelf voldoende zijn afgerond.

Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
 
Deze cursus is de eerste cursus in Verdiepingspakket ‘Media, communicatie en markt’.
 
 

 
SluitenHelpPrint
Switch to English