SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14002
CI3V14002
CIW Lab
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14002
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
  • de sociaal-wetenschappelijke, interpretatieve en kritische onderzoeksbenaderingen binnen communicatie­onderzoek onderscheiden en relateren aan het type onderzoeksvragen en onderzoeksmethoden dat daarbij centraal staat.
  • voor een eigen onderzoek relevante wetenschappelijke bronnen vinden, selecteren en beoordelen
  • een onderzoeksvraag formuleren, deze theoretisch inbedden en verantwoorden op basis van een beperkte hoeveelheid literatuur.
  • een adequaat onderzoeksvoorstel schrijven.
  • de verschillende onderdelen van een wetenschappelijk verslag identificeren en weet aan welke criteria deze onderdelen moeten voldoen
  • verschillende voor communicatieonderzoek relevante (kwalitatieve en kwantitatieve) onderzoeks­methoden vergelijken en een beredeneerde keuze maken voor een methode en onderzoeksobjecten gegeven een bepaalde onderzoeksvraag
  • de ethische aspecten van wetenschappelijk onderzoek benoemen en beoordelen.
Inhoud
Deze cursus herhaalt relevante onderzoeksbenaderingen en onderzoeksmethoden die binnen communicatieonderzoek aan bod zijn gekomen in de basispakketten, en bereidt de studenten voor op het uitvoeren van een communicatieonderzoek in het verlengde van het gekozen verdiepingspakket.
De studenten ontwikkelen daarnaast het onderzoeksvoorstel voor het onderzoek dat ze in het kader van hun eindwerkstuk gaan uitvoeren. Daartoe hebben ze gedurende de cursus driemaal een bijeenkomst met de beoogde begeleider van het eindwerkstuk waarbij onder andere het zoeken en verwerken van relevante literatuur, het afleiden van een onderzoeksvraag en de keuze voor een geschikte methode en onderzoeksobjecten aan de orde komen.

Ten slotte lezen en beoordelen studenten verslagen van eindwerkstukken waarbij de vraag centraal staat uit welke onderdelen deze verslagen bestaan en welke eisen aan deze verslagen worden gesteld.

 
Het CIW lab volg je in het verlengde van je verdiepingspakket:
1.         Digitale communicatie
2.         Media, communicatie en markt: 
3.         Communicatie, organisatie en interactie. 
4.         Cultuur, communicatie en diversiteit. 

LET OP: Wanneer je je inschrijft voor het CIW Lab kies je dan ook voor de groep die aansluit op het verdiepingspakket

1.         Digitale communicatie: Schrijf je in voor de werkgroep met het thema Media en Cultuur    
2.         Media, communicatie en markt: Schrijf je in voor de werkgroep met het thema Media en Cultuur
3.         Communicatie, organisatie en interactie: Schrijf je in voor de werkgroep met het thema Communicatie
4.         Cultuur, communicatie en diversiteit: Schrijf je in voor de werkgroep met het thema Media en Cultuur  
 
 
SluitenHelpPrint
Switch to English