SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TLMV16103
TLMV16103
Nederlands taaladvies en -onderwijs in vergelijkend perspectief
Cursus informatie
CursuscodeTLMV16103
Studiepunten (EC)5
Cursusdoelen
In deze cursus kijken we vanuit vergelijkend perspectief naar taaladvies en taalonderwijs zoals dat in Nederland georganiseerd is, om te zien welke rol taalbeleid en taalonderzoek daarin spelen. De cursus kent drie grote lijnen:
  1. Inhoudelijk over het onderwijs in de Nederlandse taal: je verwerft kennis over en inzicht in verschillende vormen van taalonderwijs, met speciale aandacht voor het onderwijs in het Nederlands binnen en buiten onze landsgrenzen. Je bestudeert de visies en keuzes die aan de curriculumopbouw ten grondslag liggen.
  2. Inhoudelijk over advisering rondom begrijpelijke taal en bestrijding van laaggeletterdheid: je verwerft kennis over en inzicht in taaladviezen, met name over taaladviezen rond het fenomeen "begrijpelijke taal". Je verkent criteria waarmee je kunt evalueren hoe haalbaar dan wel wenselijk (beleids)initiatieven rondom begrijpelijke taal en het bestrijden van laaggeletterdheid zijn.
  3. Methodologisch: je maakt kennis met verschillende methoden van communicatiekundig onderzoek. Heel specifiek leer je hoe je kwalitatief goede interviews kunt houden en hoe je een materiaalanalyse op een systematische wijze kunt aanpakken.
Inhoud
Deze cursus heeft twee belangrijke componenten. In deel 1 ligt de focus op taalonderwijs, waarbij we vanuit historisch en taalvergelijkend perspectief naar de invulling van het onderwijs in de Nederlandse taal kijken. Hierbij stellen we theoretische vragen als: wat houdt ‘taalonderwijs’ in? In hoeverre krijgen/kregen verschillende domeinen (lezen, schrijven, spreken, luisteren, literatuur) een plek in het taalonderwijs in Nederland en daarbuiten? Welke visies zijn er op de plek van grammaticaonderwijs in het curriculum? En we stellen praktische vragen als: welke visie op de rol van taal in de maatschappij kunnen we afleiden uit NT2-methoden? 
In deel 2 ligt de nadruk op taaladvies, met name op adviezen rondom begrijpelijke taal en het bestrijden van laaggeletterdheid. Hierbij staan we stil bij vragen zoals: wat is begrijpelijke taal? Kun je begrijpelijkheid wettelijk verplichten? Kun je literatuur begrijpelijk maken? En hoe wenselijk en haalbaar is het om tekstvereenvoudiging in allerlei domeinen van onze samenleving (taalonderwijs, literatuuronderwijs, financiën, gezondheidszorg, etc.) in te zetten?

Arbeidsmarktoriëntatie
Actualiteiten op de relevante arbeidsmarkt, opdrachten met communicatieve vaardigheden, bijdragen uit het werkveld.
 
SluitenHelpPrint
Switch to English