SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: FRMV16207
FRMV16207
Religie en gender. Dis/closed Bodies: Gender and Sexuality as Markers of Religious Identity in Modernity
Cursus informatieRooster
CursuscodeFRMV16207
Studiepunten (ECTS)5
Categorie / NiveauM (Master)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalEngels, Nederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; Utrecht Graduate School of Humanities; Domein Filosofie en Religiewetenschap AM;
Contactpersoonprof. dr. A.J.A.C.M. Korte
Telefoon+31 30 2539069
E-mailA.J.A.C.M.Korte@uu.nl
Docenten
Docent
prof. dr. A.J.A.C.M. Korte
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. A.J.A.C.M. Korte
Overige cursussen docent
Blok
3  (04-02-2019 t/m 05-04-2019)
Aanvangsblok
3
Timeslot-: Niet van toepassing
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingBij deelname van Engels sprekende studenten wordt deze cursus in het Engels gegeven.
Cursusinschrijving geopendvanaf 29-10-2018 t/m 25-11-2018
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
The student:
  • Gains knowledge of a variety of critical perspectives on the study of religion and gender (feminist, post-secular, post-colonial  and queer  theory).
  • Is able to compare, apply and assess the significance of different disciplinary approaches and political-analytical perspectives by an analysis of current examples.
  • Conducts a case study independently, using the theoretical-conceptual frameworks studied in this course. This results in an academically sound paper.
Inhoud
This course addresses the question why it is that religion, gender and sexuality often seem to be in a tense relation to one another. Issues of gender and religion appeal to deeply rooted convictions and deeply felt emotions among religious and non-religious alike. Current debates on, for instance, the prohibition of the headscarf in the public sphere, the membership of women in the Reformed Political party (Staatkundig Gereformeerde Partij, SGP) and the obligation of religious civil servants to marry gay and lesbian couples show that religion has not, as has been assumed, disappeared from the public arena. On the contrary, religion is very much present and often seems to present itself (or is represented) through the scope of gender and sexuality. Often, debates concerning religion, gender and sexuality are strongly related to struggles over identity. What does it mean to be religious, secular, male, female, straight, gay, liberal, conservative, Dutch, European, etc., and how are these identities and belongings negotiated in the public arena, within religious communities and in individual private lives? In order to answer these questions, this course explores the ways in which gender and sexuality are employed in the study of religion (with a focus on Judaism, Christianity and Islam), from a range of disciplines (with an emphasis on religious studies/theology and the sociology/anthropology of religion), and from a range of critical perspectives, such as feminist, post-colonial, queer and post-secular theory. Students will learn to apply these perspectives to specific issues, challenges, transformations, and questions concerning gender and religion in our contemporary world.

The entrance requirements for Exchange Students will be checked by International Office and the Programme co√∂rdinator. Therefore, you do not have to contact the Programme co√∂rdinator yourself.
Ingangseisen
Er moet voldaan zijn aan de cursus:
- Mastercursussen Geesteswetenschappen (200501100)
Voorkennis
Bekendheid met het werkterrein en de werkwijzen van ten minste twee van de volgende disciplines: theologie, religiestudies, filosofie, genderstudies.
Voorkennis kan worden opgedaan met
BA cursus Gender, etniciteit en cultuurkritiek; BA cursus Religion and the Body of gelijkwaardige cursus(sen) op het gebied van theologie, religiestudies, filosofie of genderstudies.
Verplicht materiaal
Reader
reader met geselecteerde teksten is bij aanvang van de cursus beschikbaar
Kosten materiaal:25,00
Werkvormen
Hoor/werkcollege

Algemeen
Hoor/werkcollege (8 weken 1x 4 uur)
Toelichting:
- 8 x 4 uur college: bijeenkomsten van 4 uur per week met hoor- en werkcolleges - tekstlezing aan de hand van opdrachten - mondelinge en schriftelijke presentaties - groepsopdrachten - discussies

Voorbereiding bijeenkomsten
Voorbereiding bijeenkomsten:
- individuele tekststudie aan de hand van opdrachten
- via Studion bijhouden van individueel logboek voor verslaglegging van het leerproces
- voorbereiden van mondelinge en schriftelijke presentaties
- coreferaten geven bij presentaties van deelnemers

Bijdrage aan groepswerk
Bijdrage aan groepswerk:
- reacties geven op opdrachten van medestudenten (correcties, commentaren, verwerkingen) - voorbereiden van groepsopdrachten - organiseren van en deelname aan discussies

Toetsen
Actieve deelname
Weging0
Minimum cijfer-

Opdracht(en)
Weging35
Minimum cijfer-

Paper
Weging40
Minimum cijfer-

Referaat
Weging25
Minimum cijfer-

Beoordeling
1. logboekopdrachten: volledigheid, kwaliteit, zelfstandige reflectie
2. tekstopdrachten: kwaliteit tekstuitleg en -verwerking
3. referaat en coreferaat: inhoudelijke kwaliteit (resultaat), presentatie (vormgeving), uitvoering opdracht (aanpak, uitwerking, verantwoording)
4. eindwerkstuk: inhoudelijke kwaliteit (resultaat), uitvoering opdracht (aanpak, uitwerking, verantwoording, presentatie)

Deadlines
Opdrachten en referaat tijdens colleges, eindwerkstuk inleveren binnen 1 week na het laatste college.

SluitenHelpPrint
Switch to English