SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI1V17001
CI1V17001
Inleiding Media & Communicatie
Cursus informatieRooster
CursuscodeCI1V17001
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau1 (Bachelor Inleiding)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; BA Onderwijs Geesteswetenschappen; Ug School Talen, Literatuur en Communicatie;
Contactpersoonprof. dr. J.A.L. Hoeken
E-mailj.a.l.hoeken@uu.nl
Docenten
Docent
B. 't Hart, MA
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. J.A.L. Hoeken
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. J.A.L. Hoeken
Feedback en bereikbaarheid
Overige cursussen docent
Docent
N. Kerssens
Overige cursussen docent
Docent
Y.F.M. Linders
Overige cursussen docent
Blok
1  (05-09-2018 t/m 02-11-2018)
Aanvangsblok
1
TimeslotC: MA-middag/namiddag,DI-middag, DO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingCursus maakt deel uit van de minor CIW
Cursusinschrijving geopendvanaf 20-08-2018 09:00 t/m 21-08-2018 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
De student kan beschrijven hoe concepten zoals identiteit, relaties,  cultuur en organisaties ontstaan door te communiceren.

De student kan de rol van verbale en non-verbale symbolen in het communicatieproces herkennen en beschrijven.

De student kan uitleggen hoe psychologische en technologische kenmerken het communicatieproces kunnen beïnvloeden.

De student kan verschillende theoretische perspectieven op media en communicatie herkennen.
 
De student kan verschillende benaderingen van onderzoek naar media en communicatie onderscheiden.

De student kan een wetenschappelijk artikel op het gebied van media en communicatie op heldere wijze samenvatten.
 
Inhoud
Communicatie speelt een essentiële rol bij het ontstaan (en de teloorgang) van relaties, de constructie van identiteit, cultuur en organisaties. In deze cursus gaan we in op de vraag hoe communicatie dat doet. Daarbij is er oog voor de rol van verbale en non-verbale communicatie maar ook voor die van communicatietechnologieën. Behalve de visie dat communicatie een constituerende functie  heeft, bestaan er ook andere visies op wat de essentie van communicatie is. Welke zijn dat? En op wat voor verschillende manieren kun je communicatie en mediagebruik onderzoeken? Deze thema’s worden enerzijds behandeld aan de hand van het boek van Duck en McMahan. Anderzijds zullen we elke week één of meer primaire literatuurbronnen lezen en behandelen. Daarom leer je tijdens deze cursus ook omgaan met het lezen, begrijpen en samenvatten van wetenschappelijke artikelen.

Cursus maakt deel uit van de minor CIW.
Ingangseisen
Verplicht materiaal
Literatuur
Duck, S., & McMahan, D. T. (2016). Communication in Everyday Life (3rd Ed.). Los Angeles, CA: Sage
ISBN:978-1506315164
Werkvormen
Hoorcollege

Werkcollege

Algemeen
Tijdens het hoorcollege wordt de voor die week gelezen literatuur besproken en in een breder kader geplaatst. Tijdens de werkcolleges wordt aan de hand van opdrachten deze literatuur verder verwerkt.

Voorbereiding bijeenkomsten
De studenten hebben de voorgeschreven literatuur gelezen en de opdrachten voor de werkcolleges uitgevoerd.

Toetsen
Opdracht
Weging20
Minimum cijfer5,5

Schriftelijk tentamen 1
Weging40
Minimum cijfer5,5

Schriftelijk tentamen 2
Weging40
Minimum cijfer-

Beoordeling
In de tentamens wordt het kennis en inzicht verworven met betrekking tot de eerste vijf leerdoelen getoetst middels meerkeuze- en gerichte open vragen. Daarnaast schrijft elke student een samenvatting van een kort wetenschappelijk artikel. Deze samenvatting wordt beoordeeld op begrijpelijkheid, accuraatheid, relevantie en samenhang.

Aspecten van academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Communicatieve vaardigheden

SluitenHelpPrint
Switch to English