SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TC2V15003
TC2V15003
Basiscursus Media Onderzoek
Cursus informatie
CursuscodeTC2V15003
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Studenten leren belangrijke theorieën en methodes op het gebied van onderzoek naar media, cultuur en samenleving  kritisch te evalueren en doen praktische ervaring op met het analyseren van media-teksten/media-uitingen. Studenten leren om inhoudelijk commentaar en feedback op werkstukken te geven. Ze verwerven de competentie om binnen het vakgebied een probleemstelling en een daar uit voortkomend onderzoeksvoorstel te ontwikkelen en te presenteren. De cursus bereidt studenten voor op de kernpakketten in de hoofdrichtingen Film &TV; Nieuwe Media Digitale cultuur, Gender Studies, en (in geval van keuze voor kernpakket Dans & Theater of Creative Cities) voor de hoofdrichting Kunst, Cultuur, Geschiedenis.

Deze basiscursus mediaonderzoek draagt bij aan:
1. specialistische kennis, waaronder de belangrijkste thema’s en debatten, van het onderzoek naar media, cultuur en samenleving
2. kennis van de theoretische en methodologische grondslagen van het onderzoek naar media, cultuur en samenleving;
3. het vermogen op academisch niveau te denken, te handelen en mondeling en schriftelijk te communiceren;
5. het vermogen een wetenschappelijke probleemstelling te ontwikkelen;
6. kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn om geesteswetenschappelijke kennis kritisch te beschouwen;
7. het vermogen de gangbare wetenschappelijke begrippen en methoden van het onderzoek naar media, cultuur en samenleving te hanteren;
8. het vermogen om het resultaat van eigen onderzoek weer te geven in een coherent betoog dat wordt afgesloten met een heldere, synthetiserende conclusie die bijdraagt aan de beantwoording van een onderzoeksvraag of de oplossing van een probleem
 
Inhoud
De opkomst van nieuwe media (zoals film, radio, televisie, internet) leidde tot nieuwe vormen van sociale interactie, communicatie en cultuur.  Opkomst van nieuwe media heeft het begrip van ruimte en tijd veranderd; oude tradities afgeschaft en nieuwe gewoontes gevormd,  de publieke sfeer en de privé-sfeer opnieuw gedefinieerd en nieuwe vormen van informatie, cultuur, kunst en amusement doen ontstaan. Media bepalen het sociale kader voor socialisatie en zelfervaring.
De student verwerft  via hoorcolleges en leesstof kennis van en inzicht in concepten, theorieën en benaderingen van de relatie tussen media, cultuur en samenleving (zoals: media en identiteit en mondialisering, media-effecten en het actieve publiek, representatie, politieke economie van de media, mediatechnologie als culturele vorm). Een TCS- of LAS-student verwerft voldoende kennis en vaardigheden op gebied van onderzoek op gebied van media, cultuur en samenleving  (gebruikelijke methodes, theoretische benaderingen, relevante apparaten en instellingen – een excursie naar  Beeld en Geluid- , belangrijkste onderzoeksgebieden en conventies m.b.t. stijl en annotatie)  om deel te nemen aan kernpakketten bij de opleidingen binnen Media en Cultuur, de hoofdrichtingen Film- en Televisiewetenschappen;  Nieuwe Media & Digitale Cultuur ; Gender & Postcolonial Studies;Kunst, Cultuur en Geschiedenis.
De cursus bouwt voort op het academische vaardigheden onderwijsonderwijs op gebied van lezen, samenvatten, presenteren en schrijven voor TCS-studenten in de Thematisch Oriënterende Cursussen.
SluitenHelpPrint
Switch to English