SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME2V15004
ME2V15004
Inleiding theater & dans
Cursus informatieRooster
CursuscodeME2V15004
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau2 (Bachelor Verdiepend)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; BA Onderwijs Geesteswetenschappen; Ug School Media en Cultuurwetenschappen;
ContactpersoonD.C. Zijp, MA
E-mailD.C.Zijp@uu.nl
Docenten
Docent
L.L. Karreman
Overige cursussen docent
Docent
drs. S. Merx
Overige cursussen docent
Docent
D.C. Zijp, MA
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
D.C. Zijp, MA
Overige cursussen docent
Blok
4  (23-04-2019 t/m 31-08-2019)
Aanvangsblok
4
TimeslotC: MA-middag/namiddag,DI-middag, DO-ochtend
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingDeze cursus maakt deel uit van het tweede basispakket MEC.
Cursusinschrijving geopendvanaf 01-04-2019 09:00 t/m 02-04-2019 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
Na het behalen van de cursus heeft de student:
1. kennis verworven van belangrijke theater- en- danstheoretische begrippen en belangrijke ontwikkelingen in theater- en dansgeschiedenis, op verdiepend niveau
2. geoefend met het begrijpend lezen van theoretische teksten op het gebied van theater en dans, op basis van opgedane basisvaardigheden in BP1. 
Na het behalen van de cursus kan de student:
1. aspecten van  theater en dans analyseren vanuit dramaturgisch perspectief (methode).
2. schriftelijk rapporteren over de analyse van theater en dans, voortbouwend op vaardigheden ontwikkeld in BP1.
Inhoud
Deze cursus biedt een introductie op de geschiedenis, theorie en analyse van theater en dans, met het accent op de 20e en 21e eeuw. Theater wordt in deze cursus breed opgevat: de cursus biedt een introductie op de geschiedenis en analyse van verschillende theatergenres - waaronder toneel, dans, jeugdtheater, performance, musical en cabaret - en daaraan gerelateerde theoretische vraagstukken - zoals de rol van het kind in jeugdtheater, de relatie tussen empathie en vervreemding in de toneel- en theatergeschiedenis en de theatralisering van het dagelijks leven. In de hoorcolleges wordt een inleidend overzicht op belangrijke ontwikkelingen in de theater- en dansgeschiedenis, aan de hand van opvallende makers en stromingen. In de werkcolleges besteden we aandacht aan de close reading van theoretische teksten en leer je hoe je een dramaturgische analyse van een theatervoorstelling maakt. Bij een dramaturgische analyse bestudeer je drie niveaus waarop een voorstelling betekenis krijgt. We maken hierbij een onderscheid tussen a. de ordenings- en compositieprincipes waarmee de relatie tussen performer en publiek wordt georganiseerd; b. de wijze waarop de toeschouwer door deze ordening wordt aangesproken en gepositioneerd; en c. de wijze waarop de voorstelling zich verhoudt tot de maatschappij waarvan ze deel uitmaakt.
In de cursus bieden we een actieve oriëntatie op de praktijk door voorstellingsbezoek, nagesprekken met makers en een praktische workshop over dramaturgie
 
Deze cursus maakt onderdeel uit van basispakket 2 van Media en cultuur en bouwt voort op historische en theoretische kennis die is opgedaan in basispakket 1 en biedt verdere training in academische (onderzoeks)vaardigheden, met een bijzondere focus op analysevaardigheden.
 
Ingangseisen
Voorkennis
De cursus veronderstelt dat je bekend met het Chicago-systeem voor het verwijzen naar en annoteren van literatuur; dat je een bibliotheekinstructie hebt bijgewoond; dat je in staat bent om een tekst op hoofdlijnen samen te vatten; dat je een korte goed gestructureerde tekst kunt schrijven met inzet van wetenschappelijk idioom. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is vereist (lezen, spreken en schrijven).
Verplicht materiaal
Literatuur
Nader bekend te maken
Kosten materiaal:100,00
Werkvormen
Hoorcollege

Algemeen
De cursus bestaat uit een hoorcollege en werkcolleges, voorstellingsbezoek en een workshop/masterclass. Hoorcolleges zijn gericht op kennisoverdracht, werkcolleges staan in het teken van het oefenen met verschillende aspecten van het maken van een dramaturgische analyse.

Voorbereiding bijeenkomsten
Zorgvuldig bestuderen voorgeschreven literatuur voor hoor- en werkcolleges; bezoek van verplichte voorstellingen; het maken van voorbereidende opdrachten voor de werkcolleges.

Bijdrage aan groepswerk
Actieve participatie tijdens de werkgroepbijeenkomsten; een productieve en coöperatieve instelling bij groepsopdrachten tijdens de werkcolleges.

Werkcollege

Toetsen
Portfolio
Weging50
Minimum cijfer5,5

Schriftelijk tentamen 1
Weging50
Minimum cijfer-

Beoordeling
Inzicht in en basiskennis van theater- en dansgeschiedenis en theorie; de vaardigheid om theater- en danstheoretische teksten begrijpend te lezen en deze theorie productief in te zetten voor de analyse van theater en dans; de vaardigheid om voorstellingen en theaterteksten in een historische context te kunnen plaatsen; de vaardigheid om de resultaten van analyse te beschrijven op academisch niveau, de vaardigheid om bij het schrijven te refereren volgens de academische regels, mond. presentatie

Deadlines
Zie cursushandleiding

Aspecten van academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Communicatieve vaardigheden
Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium

SluitenHelpPrint
Switch to English