SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V14113
TL2V14113
Cognitieve neurowetenschap voor dummies
Cursus informatieRooster
CursuscodeTL2V14113
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau2 (Bachelor Verdiepend)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; BA Onderwijs Geesteswetenschappen; Ug School Talen, Literatuur en Communicatie;
Contactpersoonprof. dr. J.J.A. van Berkum
Telefoon7984
E-mailj.vanberkum@uu.nl
Docenten
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. J.J.A. van Berkum
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. J.J.A. van Berkum
Overige cursussen docent
Docent
dr. M.E. Struiksma
Overige cursussen docent
Blok
1  (04-09-2017 t/m 03-11-2017)
Aanvangsblok
1
TimeslotA: MA-ochtend, DI-namiddag, WO-ochtend
D: WO-middag, WO-namiddag, Vrijdag
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingDeze cursus is onderdeel van de minor Brains & Bodies: cognitie en emotie in de geesteswetenschappen
Cursusinschrijving geopendvanaf 21-08-2017 09:00 t/m 22-08-2017 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
Het doel van deze cursus is om 2e of 3e jaars Ba studenten vertrouwd te maken met de voor GW'ers relevante principes van het menselijk denken, voelen en handelen zoals deze worden onderzocht in de cognitieve neurowetenschap (en gerelateerde delen van de psychologie). In deze cursus: (a) raak je bekend met recente inzichten in de architectuur en de functies van het brein, en het achterliggende evolutie-biologische perspectief op die architectuur; (b) raak je vertrouwd met de bijbehorende onderzoekscultuur, inclusief de diverse gangbare onderzoeksmethoden en rapportage-genres, en de kracht en de beperkingen van dit alles; en (c) doe je vaardigheden op om vanuit eigen disciplinaire vraagstellingen de primaire en secundaire onderzoeksliteratuur in bovengenoemde disciplines te kunnen bevragen, alsmede om een dialoog met onderzoekers te kunnen aangaan.
Inhoud
Muziek, literatuur, taal, beeldende kunst, film, dans, theater, televisie, internet, en games -- al deze zaken zijn door en voor mensen gemaakt, en ze dragen dus op een of andere manier altijd de signatuur van het menselijk brein. Maar hoe wérkt dat brein nou eigenlijk? In deze eerste cursus van de minor “Brains & Bodies: Cognitie en emotie in de Geesteswetenschappen” introduceren we je in het jonge vakgebied van de cognitieve neurowetenschap, en krijg je een breed maar tevens op je GW-achtergrond toegesneden inzicht in de vele vermogens van het menselijk brein. We bekijken allereerst hoe het brein qua structuur in elkaar zit, en we gaan uitvoerig in op de vele onderzoeksmethoden waarmee we de werking ervan kunnen onderzoeken (zoals EEG, MRI, TMS, lesie-onderzoek, eye tracking, en gedragstaken). Vervolgens verdiepen we ons in wat dat brein eigenlijk allemaal voor ons doet, met een focus op visuele waarneming, aandacht en bewustzijn, geheugen en plasticiteit, emoties, taal, en sociale functies. Je raakt bekend met enkele belangrijke algemene principes van het brein, zoals de grote rol van onbewuste, automatische processen (‘fast thinking’), de beperkte maar speciale bijdrage van bewuste, gecontroleerde processen (‘slow thinking’), het feit dat ons brein liever nuttige dan ‘objectieve’ representaties van de werkelijkheid opbouwt, en de evolutionaire achtergrond van dit alles. Tot slot bekijken we de soorten literatuur in dit vakgebied, en de popularisering van hersenonderzoek. Naast delen van het boek lees je ook diverse methode-illustrerende onderzoeksartikelen, zodat je vertrouwd raakt met de schrijf- en denkstijl van cognitieve neurowetenschappers, en die ook wat beter op waarde kan schatten. Al met al zal je je na deze cursus als GW’er (of andere 'dummie') veel krachtiger kunnen verhouden tot het hersenonderzoek, en op die manier ook effectiever kunnen bijdragen aan interdisciplinaire dialogen.
 
Let op: De cursus is GW-compatibel in de zin dat er geen voorkennis vereist is (ook geen bèta-profiel), en dat we vooral díe aspecten van de cognitieve neurowetenschap uitlichten die voor GW’ers interessant zouden kunnen zijn. Het is echter nog steeds een generieke inleiding tot het brein -- de relatie met specifieke GW-domeinen (zoals narrativiteit, performatieve kunsten, communicatie en moraliteit) wordt vooral in latere minorcursussen uitgediept.
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk, d.w.z. opdrachten e.d. mogen desgewenst ook in het Engels gemaakt worden.
Ingangseisen
Verplicht materiaal
Boek
Ward, J. (2015). The student’s guide to cognitive neuroscience (3rd edition!!). Hove/NY: Psychology Press
Kosten materiaal:65,00
Werkvormen
Hoorcollege

Werkcollege

Algemeen
Zowel in de hoorcolleges als in de werkcolleges worden centrale thema’s geïntroduceerd. In de werkcolleges is echter ook ruimte voor toelichting en verdieping, via het plenair of in subgroepjes bespreken van vooraf bestudeerd materiaal of eerder gemaakte opdrachten, en (soms) via het ter plekke uitvoeren van aanvullende opdrachten.

Voorbereiding bijeenkomsten
De voorgeschreven literatuur lezen (of webvideo's bekijken), de opdrachten vooraf maken, en een actieve houding innemen t.a.v. de stof. We verwachten dat jullie 100% voorbereid op alle hoor- en werkcolleges komen.

Bijdrage aan groepswerk
Actieve opstelling in groepsdiscussies, en evenredige bijdrage aan eventuele groepsopdrachten.

Toetsen
Schriftelijk tentamen
Weging40
Minimum cijfer-

Aspecten van academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Kennis hanteren in een bredere context
Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium

Toets
Weging60
Minimum cijfer-

Beoordeling
We beoordelen je kennis van en inzicht in de stof die in de colleges en de literatuur is behandeld (dat alles op GW-relevant niveau), je vermogen om op de stof te kunnen reflecteren, en je actieve deelname (d.w.z. of je in deze cursus qua aanwezigheid en opdrachten aan de inspanningsverplichtingen hebt voldaan).

Deadlines
Wordt bekend gemaakt in de cursushandleiding.

SluitenHelpPrint
Switch to English