SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V14113
TL2V14113
Cognitieve neurowetenschap voor dummies
Cursus informatie
CursuscodeTL2V14113
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het doel van deze cursus is om 2e of 3e jaars Ba studenten vertrouwd te maken met de voor GW'ers relevante principes van het menselijk denken, voelen en handelen zoals deze worden onderzocht in de cognitieve neurowetenschap (en gerelateerde delen van de psychologie). In deze cursus: (a) raak je bekend met recente inzichten in de architectuur en de functies van het brein, en het achterliggende evolutie-biologische perspectief op die architectuur; (b) raak je vertrouwd met de bijbehorende onderzoekscultuur, inclusief de diverse gangbare onderzoeksmethoden en rapportage-genres, en de kracht en de beperkingen van dit alles; en (c) doe je vaardigheden op om vanuit eigen disciplinaire vraagstellingen de primaire en secundaire onderzoeksliteratuur in bovengenoemde disciplines te kunnen bevragen, alsmede om een dialoog met onderzoekers te kunnen aangaan.
Inhoud
Muziek, literatuur, taal, beeldende kunst, film, dans, theater, televisie, internet, en games -- al deze zaken zijn door en voor mensen gemaakt, en ze dragen dus op een of andere manier altijd de signatuur van het menselijk brein. Maar hoe wérkt dat brein nou eigenlijk? In deze eerste cursus van de minor “Brains & Bodies: Cognitie en emotie in de Geesteswetenschappen” introduceren we je in het jonge vakgebied van de cognitieve neurowetenschap, en krijg je een breed maar tevens op je GW-achtergrond toegesneden inzicht in de vele vermogens van het menselijk brein. We bekijken allereerst hoe het brein qua structuur in elkaar zit, en we gaan uitvoerig in op de vele onderzoeksmethoden waarmee we de werking ervan kunnen onderzoeken (zoals EEG, MRI, TMS, lesie-onderzoek, eye tracking, en gedragstaken). Vervolgens verdiepen we ons in wat dat brein eigenlijk allemaal voor ons doet, met een focus op visuele waarneming, aandacht en bewustzijn, geheugen en plasticiteit, emoties, taal, en sociale functies. Je raakt bekend met enkele belangrijke algemene principes van het brein, zoals de grote rol van onbewuste, automatische processen (‘fast thinking’), de beperkte maar speciale bijdrage van bewuste, gecontroleerde processen (‘slow thinking’), het feit dat ons brein liever nuttige dan ‘objectieve’ representaties van de werkelijkheid opbouwt, en de evolutionaire achtergrond van dit alles. Tot slot bekijken we de soorten literatuur in dit vakgebied, en de popularisering van hersenonderzoek. Naast delen van het boek lees je ook diverse methode-illustrerende onderzoeksartikelen, zodat je vertrouwd raakt met de schrijf- en denkstijl van cognitieve neurowetenschappers, en die ook wat beter op waarde kan schatten. Al met al zal je je na deze cursus als GW’er (of andere 'dummie') veel krachtiger kunnen verhouden tot het hersenonderzoek, en op die manier ook effectiever kunnen bijdragen aan interdisciplinaire dialogen.
 
Let op: De cursus is GW-compatibel in de zin dat er geen voorkennis vereist is (ook geen bèta-profiel), en dat we vooral díe aspecten van de cognitieve neurowetenschap uitlichten die voor GW’ers interessant zouden kunnen zijn. Het is echter nog steeds een generieke inleiding tot het brein -- de relatie met specifieke GW-domeinen (zoals narrativiteit, performatieve kunsten, communicatie en moraliteit) wordt vooral in latere minorcursussen uitgediept.
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk, d.w.z. opdrachten e.d. mogen desgewenst ook in het Engels gemaakt worden.
SluitenHelpPrint
Switch to English