SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: ME3V15018
ME3V15018
Nieuwe media filosofie
Cursus informatieRooster
CursuscodeME3V15018
Studiepunten (ECTS)7,5
Categorie / Niveau3 (Bachelor Gevorderd)
CursustypeCursorisch onderwijs
VoertaalNederlands
Aangeboden doorFaculteit Geesteswetenschappen; BA Onderwijs Geesteswetenschappen; Ug School Media en Cultuurwetenschappen;
Contactpersoondr. M.L. de Lange
E-mailM.L.deLange@uu.nl
Docenten
Docent
dr. M.L. de Lange
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. M.L. de Lange
Overige cursussen docent
Blok
4  (23-04-2018 t/m 29-06-2018)
Aanvangsblok
4
TimeslotA: MA-ochtend, DI-namiddag, WO-ochtend
D: WO-middag, WO-namiddag, Vrijdag
Onderwijsvorm
Voltijd
OpmerkingDeze cursus maakt deel uit van het verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur.
Cursusinschrijving geopendvanaf 03-04-2018 09:00 t/m 04-04-2018 23:59
AanmeldingsprocedureOsiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure(Sub)school
Cursusdoelen
Na het behalen van de cursus heeft de student:
- kennis van en inzicht in theorieën en concepten die voor een filosofische reflectie op nieuwe media van belang zijn
- inzicht in het belang van deze mediafilosofische vraagstukken in relatie tot het beroepenveld
 
Na het behalen van de cursus kan de student
-  normatieve vooronderstellingen met betrekking tot nieuwe media herkennen, analyseren en kritisch bevragen.
 
Inhoud
Sinds de opkomst van de digitale media zijn we er met terugwerkende kracht van doordrongen dat media geen neutrale doorgeefluiken zijn van boodschappen. De media zelf drukken een stempel op de wijze waarop we waarnemen, voelen, denken en handelen. Een filosofische reflectie op nieuwe media houdt in dat we nadenken over de relatie tussen mediatechnologie enerzijds en het beeld dat we van onszelf en de wereld hebben anderzijds. Filosofie vraagt met name naar de impliciete of expliciete vooronderstellingen die bij de analyse en beoordeling van deze relatie een rol spelen. In deze cursus richten we ons vooral op de mogelijke normatieve (ethische en politieke) vooronderstellingen. Wat vind je wel of niet goed voor het menselijk welzijn als het gaat om media(technologie), en waarom? We onderzoeken onder andere of het gevestigde ethische vocabulaire nog wel toereikend is om de huidige digitale cultuur te analyseren.

We maken daarbij gebruik van inzichten uit de volgende subdisciplines: techniekfilosofie, ethiek, politieke filosofie, cultuurfilosofie, mediatheorie en filosofische antropologie. De cursus is de laatste uit het verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur en voegt een ethische reflectie toe aan de sociaal-culturele analyse van diverse digitale artefacten en praktijken die in de voorafgaande cursussen centraal stond.

Deze cursus maakt onderdeel uit van het Verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur en bouwt voort op de kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in basispakket 1 en 2. In dit pakket verdiepen studenten hun historische en theoretische kennis van het nieuwe media en digitale cultuur en trainen zij vakspecifieke vaardigheden. Hierbij kun je denken aan onderzoeksmethodes die specifiek zijn voor het veld of de disciplines, of aan specifieke professionele vaardigheden.

Deze cursus is het 4e vak in het Verdiepingspakket Nieuwe media en digitale cultuur.
 
Ingangseisen
Voorkennis
Basale kennis hebt van de geschiedenis en theorie van nieuwe media en digitale cultuur en ervaring hebt met het kritisch reflecteren op deze theorie. Daarnaast wordt verondersteld dat je bekend bent met het Chicago of MLA systeem voor het verwijzen naar en annoteren van literatuur; dat je in staat bent om gericht bronnen/literatuur te zoeken en te vinden in de online database van de universiteitsbibliotheek;
Voorkennis kan worden opgedaan met
Vervolg veronderstelde voorkennis: dat je in staat bent wetenschappelijke teksten te lezen en te verwerken; dat je een goed gestructureerde middellange tekst kunt schrijven met inzet van wetenschappelijk idioom; dat je weet hoe je een onderzoeksopzet maakt en welke eisen hieraan worden gesteld. Goede beheersing van de Nederlandse taal (lezen, spreken en schrijven) is vereist. Exchange studenten mogen in overleg met de docent individuele toetsen in het Engels inleveren.
Bronnen van zelfstudie
Voorkennis kan worden opgedaan met: Inhoudelijke voorkennis kan worden opgedaan in de cursus Inleiding Nieuwe media en digitale cultuur

- Scharff, Robert C. & Val Dusek (red.). Philosophy of technology: The technological condition - an anthology (2nd. edition). Oxford: Blackwell Publishing., 2014.
Verplicht materiaal
Literatuur
Online teksten
Aanbevolen materiaal
Literatuur
Scharff & Dusek (red.), Philosophy of Technology: The Technological Condition - An Anthology (Oxford: Blackwell Publishing, 2003)
Werkvormen
Hoorcollege

Algemeen
De hoorcolleges bieden een context bij de opdrachten in de werkcolleges en zijn een aanvulling op te lezen teksten. Tijdens de werkcolleges vindt er verdieping van de literatuur plaats d.m.v. besprekingen van concrete voorbeelden en worden concepten en uitgangspunten onderzocht.

Voorbereiding bijeenkomsten
Kritisch bestuderen van opgegeven literatuur en het zoeken naar en bestuderen van aanvullend materiaal. Aanwezigheid is verplicht.

Bijdrage aan groepswerk
Actieve bijdrage aan discussies.

Werkcollege

Toetsen
Opdracht
Weging20
Minimum cijfer-

Beoordeling
inzicht in en vergelijkende analyse van filosofische theorieën en concepten in relatie tot mediatechnologie en communicatie 2. kritische reflectie op met name normatieve vooronderstellingen en implicaties in relatie tot (nieuwe) media 3. kritische analyse en goed gestructureerde en beargumenteerde stellingname t.a.v. een zelf gekozen, voor de cursus relevant onderwerp.

Aspecten van academische vorming
Academisch denken, werken en handelen
Communicatieve vaardigheden
Kennis hanteren in een bredere context
Hanteren van wetenschappelijk instrumentarium

Opdracht(en) 2
Weging30
Minimum cijfer-

Paper
Weging50
Minimum cijfer-

SluitenHelpPrint
Switch to English