SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14101
CI3V14101
Social media in context
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14101
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
  • een kritische en analytische houding aannemen ten opzichte van het populaire discours over het gebruik en de impact van sociale media.
  • de interface van een sociale-mediaplatform analyseren (op basis van de affordance-theorie en semiotische uitgangspunten).
  • een volgens de conventies wetenschappelijk verantwoord verslag schrijven over de opzet en resultaten van een interface-analyse.
  • de politieke, economische, sociale en/of culturele context typeren waarin sociale media opereren. [toets 3]
  • zelfstandig relevante vakliteratuur op het gebied van het gebruik en de rol van sociale media vinden, verwerken en beoordelen
  • een onderbouwd standpunt innemen ten opzichte van het gebruik en/of de impact van sociale media. [toets 3]
Inhoud
Sociale media maken een belangrijk deel uit van ons dagelijkse leven, zowel privé als professioneel. Platforms als Facebook, Twitter en YouTube zijn zelfs zo ingeburgerd, dat ze steeds meer vormgeven aan de wijze waarop we communiceren. Is de machtsverhouding tussen producent en consument daarmee inderdaad verschoven naar de kant van die laatste, zoals vaak wordt beweerd? In hoeverre functioneren ze, middels de exploitatie van persoonlijke data, (ook) als controle-instrumenten? Welke gevolgen heeft het gebruik van sociale media voor gemeenschapsvorming en communicatieprocessen in de openbare ruimte? 
In deze tweede cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie bestuderen studenten het gebruik van sociale media door commerciële, maatschappelijke en politieke organisaties, en leren ze een kritische analyse te maken van de technologische en sociaal-culturele principes die ten grondslag liggen aan de typische talige en audiovisuele patronen van sociale-media-uitingen.
 
Deze cursus is het 2 vak in Verdiepingspakket ‘Digitale communicatie’
 

 
SluitenHelpPrint
Switch to English