De studenten leren om vanuit het perspectief van de cursus literaire bronnen naast audio-visuele bronnen kritisch te analyseren; daarnaast worden ze vertrouwd gemaakt met kernconcepten en debatten in het onderzoek naar de historische roman en naar de rol van de kunsten in de culturele herinnering en in het maatschappelijk debat over het verleden. Ze leren deze concepten om te zetten in een interdisciplinair, vergelijkend kader.
|
|
In dit casuscollege bouwen studenten voort op het college Verboden Boeken en leren ze hoe literatuur onderdeel is van een maatschappelijk debat: de strijd om de interpretatie van het verleden. Welke culturele herinneringen domineren ons verleden – en verduisteren delen van het verleden? Welke rol speelt literatuur in relatie tot andere media in de strijd om het verleden als ‘verhaal’ te representeren? En om gemarginaliseerde verhalen onder het voetlicht te brengen? Aan de hand van aantal casussen maken studenten kennis met het genre van de historische roman en met het interdisciplinaire veld van de cultural memory studies. Ze krijgen inzicht in de relatie tussen verhalen, geschiedenis en politiek, en in de soms zeer ingewikkelde verhouding tussen feit en fictie, kennis en idealisme. In de eerste weken van de cursus wordt kennis gemaakt met een aantal theoretische kernvragen en een aantal kopstukken uit de geschiedenis van de historische roman; vervolgens wordt specifiek ingegaan op drie casussen uit de na-oorloogse Europese literatuur en cinema waarin met allerlei esthetische middelen geworsteld wordt met de pijnlijke geschiedenis van het colonialisme en totalitarisme.
|
|
|