SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14104
CI3V14104
Mobiele communicatie
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14104
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
- het relatief jonge veld van mobiele mediastudies karakteriseren.
- vanuit een empirisch-analytische/cultuurtheoretische invalshoek reflecteren op de rol van mobiele communicatie in de hedendaagse mobiele samenleving.
- een cultureel-antropologische (etnografische) analyse maken van een actueel mobiele communicatiefenomeen.
Inhoud
In relatief korte tijd is het media- en communicatielandschap vrijwel volledig 'gemobiliseerd'. In ons dagelijks handelen spelen mobiele draadloze communicatie-apparaten inmiddels een niet meer weg te denken rol. We zullen in deze cursus onderzoeken hoe deze apparaten niet alleen door ons gebruikt worden om ons eigen leven makkelijker te maken, maar ook hoe we ze denken te kunnen inzetten om betekenisvoller te communiceren met anderen. In het bijzonder leren we hoe mobiele apparaten door middel van gaming en social apps ook weer over ons communiceren, in termen van de data en informatie die wij – vaak zonder dat wij daar bewust mee bezig zijn – verzamelen en ‘lekken’ of delen met derden wanneer wij voortdurend een mobiel apparaat met ons meedragen.
In deze vierde cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie besteden we aandacht aan de mate waarin en wijze waarop mobiele media uiteenlopende verhalen over mythen en dromen over ideale communicatie of moderniteit met zich meedragen, en hoe we die mythen en dromen kunnen herkennen en analyseren in dagelijkse communicatiepraktijken.
SluitenHelpPrint
Switch to English