SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: CI3V14102
CI3V14102
Digitale data-analyse: informatietheorie in de communicatiepraktijk
Cursus informatie
CursuscodeCI3V14102
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Inhoud
De media waarmee wij communiceren kenmerken zich doordat ze op de een of andere manier (talige, audiovisuele etc.) informatie verwerken, transporteren en/of opslaan. Maar wat is informatie eigenlijk precies, en hoe functioneert het in het geval van digitale media en de processen waarin digitale media een rol spelen? Wat is het verschil tussen informatie, data en algoritmes? Wat gebeurt er op het gebied van kennis, macht en controle als informatie steeds meer met behulp van software wordt verwerkt, gegenereerd en geordend? En, bovenal, hoe zijn al deze dataproducerende processen in kaart te brengen en te analyseren?
In deze tweede cursus uit het verdiepingspakket Digitale communicatie nemen we een meer overkoepelend perspectief op communicatie en informatie, en onderzoeken we de hedendaagse ontwikkelingen rond de invloed, validatie en analyse van big data door (bijvoorbeeld commerciële) organisaties. We doen dit door aan de hand van concrete opdrachten uit de praktijk kritische vragen te stellen over informatie- en interfacedesign en de macht van protocollen, en door de term ‘the Information Age’ in een historische context te plaatsen.
SluitenHelpPrint
Switch to English