In dit vak staan centraal de (leer)psychologische
eigenschappen van gebruikers (bijvoorbeeld leerlingen/studenten en spelers van
games) en cognitieve effecten bij het verwerken van informatie in elektronische
leeromgevingen en tijdens het werken met games. Allereerst worden factoren
behandeld die van belang zijn voor informatieverwerking en leeruitkomsten in
hypermedia omgevingen, zoals de rol van individuele verschillen, en de mate van
controle door de gebruiker over de leeromgeving. Vervolgens wordt het
visualiseren en leren met animaties behandeld. De centrale vraag hierbij is
onder welke voorwaarden animaties effectief zijn en wanneer juist niet.
Speciale aandacht krijgt het werken met games (entertainment en serious games). Hierbij wordt ingegaan op de vraag hoe
games efficiënt in te
zetten zijn voor educatieve doeleinden. Zo wordt besproken welke cognitieve effecten kunnen optreden tijdens het spelen van een game, wat daar de gevolgen
van zijn en hoe je daar als ontwerper van games mee kunt omgaan. Software om
argumentatiestructuren te analyseren en visualiseren zal vervolgens besproken
worden. In toenemende mate stelt technologie gebruikers in staat samen te
werken bij het verwerven van kennis en het delen van kennis (kennismanagement).
In het bijzonder wordt aandacht besteed aan eigenschappen en uitkomsten van collaboratief leren in computer ondersteunde omgeving. Tot
slot wordt ingegaan op de vraag op welke wijze educatieve software op
bruikbaarheid (usability) voor gebruikers geëvalueerd moet worden. -
Topics: E-learning, hypermedia, multimedia,
informatieverwerking, leeruitkomsten, cognitieve stijlen, gebruikers' controle,
leren met animaties, (entertainment, serious) games,
visualiseren van argumentatiestructuren, computer-supported
collaboratief leren, kennismanagement, usability evaluatie, en courseware evaluatie. -
Cursusdoelen: Verwerven van kennis m.b.t. E-learning
en games, met name de (leer)psychologische aspecten
rond de informatieverwerking tijdens het werken met e-learning
systemen en games.
http://www.cs.uu.nl/education/vak.php?vak=INFOB3ELG&jaar=2008
|
|
|