Leerdoel
De cursus biedt aan de hand van centrale thema?s binnen het
vakgebied een verdieping in de functieleer en een kennismaking met de
toepassingen van de functieleer. Een student dient na afronding deze cursus:
-
uit
te kunnen leggen hoe cognitief psychologen de mentale functies van de mens
theoretisch analyseren en experimenteel onderzoeken
-
uit
te kunnen leggen wat en hoe de rol van de neuropsycholoog is binnen onderzoek,
maar ook binnen het klinische veld van de diagnostiek en de behandeling van
cognitieve functiestoornissen na hersenletsel.
- uit
te kunnen leggen hoe de cognitief ergonoom de omgeving zo efficiënt mogelijk
aanpast aan de cognitieve vermogens van de mens
-
deze
kennis te hebben toegepast in een aantal opdrachten
Inhoud
Deze cursus behandelt de psychologische kennis over mentale
functies. Deze mentale functies betreffen niet alleen de cognitie (zoals
bijvoorbeeld de waarneming, het geheugen en de taal), maar de gehele breedte
van ons mentaal functioneren. In de cursus Inleiding
Cognitiewetenschap is de cognitieve psychologie reeds aan de orde geweest.
In de
huidige cursus zal een verdieping in de functieleer gegeven worden waarbij het
geheugen, de taal en het beslissen en probleem oplossen centraal zullen staan.
Naast de hoorcolleges zijn er een viertal verdiepingscolleges die verzorgd
zullen worden door hoogleraren die zich in verschillende deelgebieden van de
functieleer bezighouden. Zij zullen naast een uiteenzetting van hun specialisme
de samenhang tussen de verschillende deelgebieden toelichten. Ook zullen zij
ingaan op recente toepassingen en onderzoek binnen de functieleer. Eén van die
toepassingen is bijvoorbeeld de klinische neuropsychologie. Een tweede
belangrijk toepassingsgebied is de cognitieve ergonomie. Hierbij wordt de
kennis omtrent het cognitief functioneren van de mens, en in het bijzonder de
grenzen van ons cognitief vermogen, gebruikt om veiligheid en werkprestaties te
optimaliseren. In de werkgroepen zal de nadruk komen te liggen op het zelf doen
van cognitief psychologisch onderzoek.