SluitenHelpPrint
Switch to English
Cursus: TL2V14113
TL2V14113
Cognitieve neurowetenschap voor dummies
Cursus informatie
CursuscodeTL2V14113
Studiepunten (EC)7,5
Cursusdoelen
Het doel van deze cursus is om 2e of 3e jaars Ba studenten vertrouwd te maken met de voor GW'ers relevante principes van het menselijk denken, voelen en handelen zoals deze worden onderzocht in de cognitieve neurowetenschap (en gerelateerde delen van de psychologie). In deze cursus: (a) raak je bekend met recente inzichten in de architectuur en de functies van het brein, en het achterliggende evolutie-biologische perspectief op die architectuur; (b) raak je vertrouwd met de bijbehorende onderzoekscultuur, inclusief de diverse gangbare onderzoeksmethoden en rapportage-genres, en de kracht en de beperkingen van dit alles; en (c) doe je vaardigheden op om vanuit eigen disciplinaire vraagstellingen de primaire en secundaire onderzoeksliteratuur in bovengenoemde disciplines te kunnen bevragen, alsmede om een dialoog met onderzoekers te kunnen aangaan.
Inhoud
Muziek, literatuur, taal, beeldende kunst, film, dans, theater, televisie, internet, en games -- al deze zaken zijn door en voor mensen gemaakt, en ze dragen dus op een of andere manier altijd de signatuur van het menselijk brein. Maar hoe wérkt dat brein nou eigenlijk? In deze eerste cursus van de minor “Brains & Bodies: Cognitie en emotie in de Geesteswetenschappen” introduceren we je in het jonge vakgebied van de cognitieve neurowetenschap, en krijg je een breed maar tevens op je GW-achtergrond toegesneden inzicht in de vele vermogens van het menselijk brein. We bekijken hoe het brein qua structuur in elkaar zit en wat het eigenlijk allemaal mogelijk maakt, zoals visuele waarneming, aandacht en bewustzijn, geheugen en plasticiteit, emoties, en taal. Je raakt bekend met enkele belangrijke algemene principes van het brein, zoals de grote rol van onbewuste, automatische processen (‘fast thinking’), de beperkte maar speciale bijdrage van bewuste, gecontroleerde processen (‘slow thinking’), het feit dat ons brein liever nuttige dan ‘objectieve’ representaties van de werkelijkheid opbouwt, en de evolutionaire achtergrond van dit alles. Daarnaast besteden we relatief veel aandacht aan de vele onderzoeksmethoden waarmee we de werking van het brein kunnen onderzoeken (zoals EEG, fMRI, TMS, lesie-onderzoek, eye tracking, en gedragstaken). Je raakt bekend met de soorten literatuur in dit vakgebied, de schrijf- en denkstijl van cognitieve neurowetenschappers, en de popularisering van hersenonderzoek, zodat je dit alles ook wat beter op waarde kan schatten. Al met al zal je je na deze cursus als GW’er (of andere 'dummie') veel krachtiger kunnen verhouden tot het hersenonderzoek, en op die manier ook effectiever kunnen bijdragen aan interdisciplinaire dialogen.

Let op: De cursus is GW-compatibel in de zin dat er geen voorkennis vereist is (ook geen bèta-profiel), en dat we vooral díe aspecten van de cognitieve neurowetenschap uitlichten die voor GW’ers interessant zouden kunnen zijn. Het is echter nog steeds een generieke inleiding tot het brein -- de relatie met specifieke GW-domeinen (zoals narrativiteit, performatieve kunsten, communicatie en moraliteit) wordt vooral in latere minorcursussen uitgediept. Vraag bij twijfel de cursushandleiding van vorig jaar even op (j.vanberkum@uu.nl), zodat je je een beter beeld kan vormen van inhoud en oriëntatie. Doe je een gerelateerde bèta-studie zoals farmacie of biologie, kijk dan ook even of een vergelijkbare cursus bij Sociale Wetenschappen niet meer op zijn plaats is.
Deze cursus maakt deel uit van de minor Brains & Bodies: cognitie en emotie in de geesteswetenschappen.
 
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk, d.w.z. opdrachten en (de Nederlandstalige delen van) toetsen mogen desgewenst ook in het Engels gemaakt worden. Als je dit wilt, neem dan direct na inschrijving contact op met de cursuscoördinator.
SluitenHelpPrint
Switch to English